JUSS OG SAMFUNN

Hvert museklikk skal registreres

Etterhvert som flere og flere tilbringer tid på Internett, blir noen mer og mer interessert i å vite hva vi gjør der.

27. apr. 2000 - 14:49


AC Nielsen
NetRatings

Selskapet definerer de 'målbare' som alle som bruker Internett hjemmefra fra 2-årsalderen og oppover.

Nielsen//NetRatings


Alt man tar seg til derfra blir logget av selskapene, og etterhvert presentert til kundene via Nielsen//NetRatings' hjemmesider på nettet. Den sentrale databasen ligger i San José i USA, men salgs- og markedsdirektør Arne Isaksen i AC Nielsen eRatings Norge forsikrer at alle personopplysninger vil holdes strengt hemmelig og adskilt fra publisert statistikk.

I tillegg skal tjenesten gi muligheten for å se nøyaktig hvilke reklamebanner som fungerer best, og man kan sjekke om for eksempel bannere med nakne damer tiltrekker ekstra mange menn og hvilken aldersgruppe som er mest interessert.

Det vil si at konkurrenter kan holde oversikt over hverandres reklamekampanjer via en lett tilgjengelig nettside, og slikt koster. Fra 250.000 og nedover for et årsabonnement, men da kan man også vri og vrenge tallene i alle retninger og finne ut alt man ønsker om målgruppen, enten det er 2-åringer eller husmødre med fritidsproblem.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.