Vil dele ut «landets råeste» trafikkdatabase: - Løsningen blir klar denne uken eller neste, sier utviklingsredaktør Rune Hafskjær i P4. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Hyller delingskultur, gir trafikkdata til alle

- Vi har en av landets råeste databaser med trafikk-informasjon, sier P4s Rune Hafskjær.

P4 er Norges første kommersielle rikskanal. Forrige måned feiret selskapet at det har gått 15 år siden de brøt statskanalens radiomonopol, slik TV2 brøt NRKs tv-monopol.

- Nå er vi landets nest største radiokanal. Kun P1 er større. Markedsandelen er på rundt 20 prosent, og vi omsetter for flere hundre millioner i året, sier P4s nett- og utviklingsredaktør Rune Hafskjær til digi.no.

P4 har alltid brukt mye ressurser på nyheter og trafikkinformasjon. Meldinger om hva som rører seg i trafikkbildet er en bærebjelke i kommersiell radio, og P4 er den radiokanalen som brukes mest når man sitter i bilen, forklarer Hafskjær.

Kanalen har bygget opp en egen trafikksentral på Lillehammer, som er nesten døgnåpen. De har utviklet egne datasystemer der ansatte registrerer trafikkmeldinger fra hele landet. De har et utvidet samarbeid med Statens vegvesen, og har eget trafikkhelikopter. De har også bygget opp et stort nettverk av yrkessjåfører som fungerer som faste trafikkinformanter, og får tips fra lyttere.

- Jeg innbiller meg at vi har en av landets råeste databaser med trafikkinformasjon, sier Hafskjær til digi.no.

Det dreier seg om øyeblikksinformasjon, ulykker, men også planlagte hendelser som de får vite om på forhånd.

Nå skal P4 dele ut disse dataene til alle som ønsker å bruke dem.

- Vi har tro på en modell der vi deler ut dataene våre. Det kan hjelpe oss i markedsføringen og gi trafikk til vårt nettsted, forklarer Hafskjær, som sammenligner utdelingen av data med modellen som værtjenesten Yr.no har valgt.

Vi har tro på en modell der vi deler ut dataene våre Videre trekker han paralleller til åpen kildekode og delingskultur på internett.

- Hvis dataene er tilgjengelig for alle, så sitter det folk på gutterommene rundt omkring og kommer på fantastiske ting, som vi selv ikke ville funnet ut.

Likevel innrømmer han at denne tankegangen har vært uvant for selskapet. Som mediehus har de alltid vært veldig proteksjonistiske på innhold og rettigheter.

- Vi prøver å være «freshe» og tenke nytt. Går det helt galt kan man alltids snu, sier Hafskjær, som understreker at de er langsiktige i planleggingen.

Dataene vil bli delt ut i to formater. En enkel xml-basert RSS-strøm som inneholder overskrift, beskrivelse av hendelse, lenke, tidspunkt og stedsanvisning gjennom GeoRSS.

Det sistnevnte datafeltet innebærer at hver melding kodes med en helt nøyaktig lengde- og breddegrad. Det blir også mulig å sortere RSS-strømmen etter fylke.

I tillegg vil de levere en løsning der meldingene automatisk er inkludert i karttjenesten fra Google Maps. Denne skal enkelt kunne integreres i en hver nettside.

Begge deler blir fritt tilgjengelig. Den eneste forutsetningen er ifølge Hafskjær at de oppgis som kilde, med lenke til deres nettsider.

Nylig lanserte P4 en egen nettjeneste kalt trafikkflyt. Det er gjennom denne tjenesten deres trafikkdata vil bli delt ut.

- Løsningen er nærmest klar. I løpet av denne uken eller neste vil vi legge dette ut på Trafikkflyt.

P4 tilbyr trafikkmeldinger med stedsanvisning som er integrert med kart fra Google. Denne uken vil de begynne å dele ut dataene fritt til alle. (Skjermbilde: trafikkflyt.no)
P4 tilbyr trafikkmeldinger med stedsanvisning som er integrert med kart fra Google. Denne uken vil de begynne å dele ut dataene fritt til alle. (Skjermbilde: trafikkflyt.no)

P4 har som mål at deres løsning blir brukernes fortrukne karttjeneste når de skal ut å reise. Derfor jobber de med å legge inn stadig mer innhold i tjenesten.

I tillegg til trafikkmeldingene ligger det i dag informasjon om flytrafikk og forsinkede flyruter i løsningen. Men når digi.no spør hvor dataene stammer fra, så overrasker P4s utviklingsredaktør stort.

- Vi har vært i dialog med Avinor i over et år, men til tross for at alle er positive så skjer det ingen ting. Jeg trodde lenge at vi måtte lansere tjenesten uten flyplassinformasjon.

Hans første svar på hvordan de fant en løsning kan vi ikke publisere, men han modererer seg til å si følgende:

- Vi må kjøpe disse dataene fra et amerikansk firma. Dermed rekker vi nese til hele Avinor, sier Hafskjær til digi.no.

Dette er ikke et unikt eksempel. Nylig ble det klart at regjeringen og Statens kartverk ikke frigir kartdata.

Opplysningene om et sendrektig Avinor føyer seg dermed inn i rekken av eksempler, som viser at tankesettet i mange norske offentlige virksomheter er ikke optimalt for landets IT-bedrifter eller andre som tenker fremtidsrettet.

Nett- og utviklingsredaktør Rune Hafskjær peker på hendelser som er plassert i kart levert fra Google.
Nett- og utviklingsredaktør Rune Hafskjær peker på hendelser som er plassert i kart levert fra Google. Bilde: Marius Jørgenrud

    Les også:

Til toppen