Til sommeren starter et historisk gullrush. Da åpnes tre nye toppdomener hvor både vinnerne og taperne i kappløpet om .com-adresser vil prøve seg igjen.
Men hva gjør selskaper som Norsk Hydro? Hydro er et ord mange kan ønske seg, særlig fordi det norske selskapet sitter på hydro.com.
Les: Gartner: Nye toppdomener vil koste deg dyrt
Nye toppdomener
Network Solutions hadde enerett på å dele ut .com, org og net-adresser. Internett-styringsorganet ICANN arbeidet i flere år med innføringen av nye toppdomener for å øke konkurransen og sikre seg flere muligheter for adresser.
17.november 2000 vedtok ICANN endelig å innføre følgende syv nye toppdomener: .name, .aero, .museum, .pro, .coop, .biz og .info. Men de fem første kan bare brukes av privatpersoner eller visse bedriftstyper. Det er bare de to siste - info og biz - som er åpne for alle. For eksempel er det bare flyselskaper som får lov til å registrere .aero-adresser.


Nå viser det seg at det blir ikke noe åpent gullrush. De tre selskapene som administrerer .name, .biz og .info vil alle forlange merkevare-registrering eller andre typer rettigheter før du får en adresse.
– Vi skal åpne registreringen av .name-adresser i august. Da vil selskaper som har rettigheter på navn som Lara Croft og Mickey Mouse ha 40 dager på seg til å legge frem dokumentasjon og sikre seg sine .name-adresser. Deretter blir det et åpent løp, forteller Tor Albert Ersdal i NamePlanet Norge til digitoday.no.
Her kan du kan lese mer om Nameplanets planer
Afilias, som administrerer .info-adressene, har samme type plan med en 30-45 dagers forhåndsrunde, skriver Cnet. Forsøker du å sikre deg et generelt ord som .info-adresse, kan du melde deg på i køen hos en av registrarene, for eksempel Active ISP. Når den vanlige registreringen åpner, trekkes det mellom søkere om samme navn.
Les mer om køsystemet som er åpnet: Nå kan du søke om sex.info
Neulevel planlegger et enda tøffere løp der alle søkere må presentere dokumentasjon på rettigheter til navn de vil ha som .biz-adresser. Piratvirksomheten vil dessuten begrense seg, for Neulevel har tidligere sagt at de vil kreve 2.000 dollar for hver adresse.
– Vi arbeider for at det skal bli vanskeligere å masseregistrere navn for senere salg, sier Ersdal.

Vil kaste ut Deepseek fra de store app-butikkene