DRIFT

IKT-trøbbel hos politiet 

Har satt stab for å håndtere situasjonen.

Politiet sliter nok en gang med IKT-problemer. Det har skjedd minst tre ganger bare hittil i år.
Politiet sliter nok en gang med IKT-problemer. Det har skjedd minst tre ganger bare hittil i år. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
27. jan. 2020 - 14:32 | Endret 28. jan. 2020 - 08:44

(OPPDATERT 28.1 med svar på flere av våre spørsmål.)

Politiet opplever nok en gang tekniske problemer med sine datasystemer. Mandag kommer det inn meldinger om «treghet og heng» i politinettet.

Politiets IKT-tjenester (PIT) har satt stab for å håndtere situasjonen, etter det Digi.no får opplyst.

Ingen har foreløpig vært villige til å stille opp til intervju. Politidirektoratet (POD) har i stedet sendt oss en uttalelse fra fungerende seksjonssjef Lars Zeiner.

– Det har i dag oppstått IKT-problemer som har medført treghet og heng i politiets IKT-systemer. Politiets IKT-tjenester jobber med feilretting. Nødnett, 112 og 02800 er ikke påvirket av hendelsen, sier Zeiner ifølge uttalelsen.

POD understreker for øvrig at det å sette stab for å håndtere situasjonen ikke kan sammenlignes med å sette krisestab.

– Det stemmer at Politiets IKT-tjenester har satt stab for best mulig løsning av denne hendelsen. Stab er en organiseringen for å raskest mulig å kunne komme tilbake til normaltilstand, sier fungerende avdelingsdirektør Torodd Veiding i en uttalelse sendt til digi.no via kommunikasjonsavdelingen.

Karl-Henning Rørstad som leder IKT-drift ved Politiets IKT-tjenester sier i en tekstmelding at spørsmål må rettes til direktoratets kommunikasjonsenhet.

– Tregheten berører systemene generelt. Av politioperative hensyn kommenterer vi ikke enkeltsystemer, svarer Lars Zeiner på spørsmål fra digi.no om problemene rammet Basis Løsning eller andre løsninger.

De teknisk utfordringene oppsto ifølge ham ved 9-tiden mandag morgen. I en oppdatering sendt til digi.no fra medieseksjonen i POD vedgår seksjonssjefen at også politiets operasjonssentraler er berørt.

– Operasjonssentralene vil også kunne oppleve treghet og heng. Nødnett, 112 og 02800 er ikke påvirket av hendelsen, heter det i en uttalelse fra seksjonssjef Lars Zeiner.

Status for feilretting er tirsdag morgen fortsatt ukjent. 

Gjentatte utfordringer

Det er ingen hemmelighet at politiet relativt ofte har opplevd tekniske problemer med sine datasystemer. 

Nå er det mindre enn to uker siden flere av politiets dataløsninger var ustabile eller ikke tilgjengelige. Straffesaksystemet BL (Basis Løsning) fikk problemer og epost skal ha vært nede. Dette berørte hele politi-Norge, ifølge bransjepublikasjonen Politiforum.

To dager tidligere var det også teknisk krøll i mange timer. Basis Løsning var blant løsningene som sviktet. Det gjorde også Datasystem for utlendings- og flyktningsaker (DUF), som er et saksbehandlingssystem som brukes i utlendingsforvaltningen.

På sensommeren i 2019 gikk store deler av politiets IKT-systemer atter en gang ned for telling i forbindelse med planlagt vedlikehold. Senere reagerte flere politiansatte på at POD forsøkte å nedskrive hendelsen som «ikke alvorlig», også det ifølge Politiforum.

Bransjenettstedet har ramset opp en rekke andre tilfeller av tekniske feil og datatrøbbel hos politiet de siste årene.

 Statens vegvesen bytter ut det gamle motorvognregisteret fra 1981.
Les også

Avslutter et av Norges største offentlige IT-prosjekter: I mars 2020 pensjoneres 40 år gammel teknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.