India i nøkkelrolle under Microsofts "Hailstorm"

Hailstorm er en kommende .Net-tjeneste for å hente personlig tilrettelagt informasjon med alt fra PC til mobiltelefon. Seks indiske selskap lager applikasjoner.

Hailstorm kan betraktes som en kombinasjon og en utvidelse av kjente tjenester som Hotmail (e-post), Messenger (meldingsutveksling i sanntid) og Passport (passord, legitimasjon og så videre). Dette skal tilbys som en abonnementsordning til individer og selskaper. Prisen er det ikke sagt noe om.

Da prosjektet ble kjent i mars, dreide utvidelsene seg om tjenester som kalender, dokumenter og geografiske posisjonsdata. En kunngjøring fra Microsoft i India viser at Hailstorm også skal omfatte betalinger, samt finans- og andre profesjonelle tjenester.

Microsoft ser for seg at Hailstorm-abonnenten skal kunne bruke sin mobiltelefon - eller sin PC eller sin hånd-PC - til for eksempel å bestille plass på et fly, betale billetten, få transaksjonen gjenspeilt i et personlig regnskap, og få dato og tidspunktene for reisen nedtegnet i den personlige kalenderen.

Hailstorm skal kunne virke uavhengig av hva slags apparat man bruker til å nå Internett med, og uavhengig av hva slags plattform eller programmeringsmodell tjenesten man ønsker seg er utviklet etter.

De seks indiske selskapene som har framstilt demonstrasjonsutgaver av framtidige Hailstorm-tjenester, er Infosys Technologies Ltd, Mastek, NIIT, Satyam Computer Services Ltd, Tata Consultancy Services og Wipro Technologies.

Applikasjonene som ble vist var innen helse, ekspertsystem, forretningsportaler og aksjehandel. Det ble understreket at India ikke er alene om å utvikle Hailstorm-applikasjoner.

Til toppen