TELEKOM

Intense forhandlinger pågår med Kina for å få gå om bord i skip ved Kattegat

Danmark og andre land er i intense forhandlinger med Kina om å få undersøke skipet Yi Peng 3, som mistenkes å være involvert i sabotasje i Østersjøen.

Det kinesiske lasteskipet Yi Peng 3 mistenkes å være involvert i ødeleggelsen av to undersjøiske telekommunikasjonskabler i Østersjøen.
Det kinesiske lasteskipet Yi Peng 3 mistenkes å være involvert i ødeleggelsen av to undersjøiske telekommunikasjonskabler i Østersjøen. Foto: Mikkel Berg Pedersen / Ritzau Scanpix via AP / NTB
25. nov. 2024 - 15:19

Det skriver både danske DR og svenske SVT, som begge siterer anonyme kilder med innblikk i forhandlingene.

Den danske utenriksdepartementet opplyser til DR at det har vært diplomatisk kontakt i saken, men vil ikke utdype dette.

Skipet ligger ankret ved Kattegat på sjuende dagen og mistenkes for å være involvert i sabotasjen av to datakabler i Østersjøen i forrige uke.

Ligger ved avgjørende grense

Yi Peng ligger i dansk økonomisk sone mellom Sjælland og Anholt.

Men skipet har lagt seg til like utenfor grensen for dansk territorialfarvann. Det ligger dermed i praksis i internasjonalt farvann når det kommer til hva danske myndigheter kan foreta seg med skipet uten å få tillatelse fra flagglandet, altså Kina, forklarer Kristina Siig, som er professor i sjørett ved Syddansk Universitet, til Danmarks Radio.

Mandag ettermiddag ble det kinesiske lasteskipet passet på av danske marinefartøyet HDMS Hvidbjørnen, og svenske kystvaktskipet Poseidon.

Også det tyske kystvaktskipet Bad Dueben ligger i området, og har satt et mindre, hurtiggående fartøy – Navis 211 – på vannet, viser posisjonsdata på AIS-tjenester.

Google må mandag igjen forsvare forretningspraksisen sin i retten, en måneds tid etter et stort nederlag i et søksmål om angivelig monopolvirksomhet
Les også

Anklages for å ha reklame-monopol

Etterforskes

Det kinesiske lasteskipet Yi Peng 3 kom i verdens søkelys mandag i forrige uke, da det ble oppdaget at to sjøkabler i Østersjøen var blitt kappet.

Trafikkdata viser at det kinesiske skipet seilte nær begge kablene da de ble ødelagt.

Svensk og finsk politi har innledet etterforskning av kabelbruddene. Den finske C-Lion1-kabelen, som går mellom Finland og Tyskland, ble brutt i Sveriges økonomiske sone, sør for Öland. Den andre kabelen, BCS East-West Interlink, går mellom Sverige og Litauen.

Reparasjonsfartøyet Cable Vigilance ankom bruddstedet for den finske kabelen tidlig mandag, etter å ha seilt fra Calais torsdag kveld. Skipet har startet arbeidet med kabelen, og eieren, det finske selskapet Cinia, anslår at den skal være ferdig reparert innen utgangen av november.

– Kabelbruddene i Østersjøen den siste uken er en påminnelse om at undersjøiske kommunikasjonskabler er kritisk infrastruktur av strategisk betydning, sier Espen Barth Eide (Ap).
Les også

Norge slutter seg til sikkerhetssamarbeid om undersjøiske kabler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.