- Vi er igang med interaktiv TV-reklame, og er på lufta i begynnelsen av juni, opplyser Hans Petter Hognestad. Han er administrerende direktør for MTG New Media, som tar seg av integrasjonen av ViaSats TV-kanaler med interaktive tjenester.
- Vi begynner i det små, for å bygge opp tjenesten etter hvert. Annonsørene kan kjøpe egne domener, eller "områder" på vår digitale plattform, som lenkes inn mot reklamen i TV-kanalene.
Dermed er det klart for litt mer avansert reklame - hvor de som har ViaSats digitale set-top-boks kan klikke på elementer på skjermen og få opp for eksempel egne reklamefilmer, ekstra informasjon om et produkt eller lignende.
- Til høsten får vi trolig opp tjenester så folk for eksempel kan kjøpe pizza via TV-en, slik de har i England, sier Hognestad til digitoday.no.
Selskapet skal lansere både betal-tjenester og e-post for TV-skjermen.
ViaSat kjører Murdochs Open TV-plattform, og kjøper tjenester fra utviklere blant annet i Sverige.
Telenors Canal Digital kjører plattformen Media Highway, og sier de kunne ha lansert interaktiv reklame om ikke så lenge de også.
- Med gitte forutsetninger er det mulig, men det viktigste for oss er at TV-kanalene og annonsørene bygger opp kunnskaper om dette, at de velger strategier for å utnytte det, sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen.
Situasjonen for Canal Digital er en litt annen enn for ViaSat, som har egne TV-kanaler. Canal Digital distribuerer mange andres kanaler, og annonsene er vel så mye deres opplegg, som Davidsen sier.
Likevel er selskapet på ballen så det holder. Nylig skilte de ut Multimedialabben som eget selskap, som skal lære opp utviklermiljøer hos eksterne aktører som TV-kanalene selv, eller konsulentselskaper som Mind Norge AS
og Accenture.