ANALYSER

Internet Explorer fortsatt klart størst i Norge

Men Chrome og Safari forsyner seg godt av andelene, viser tall fra TNS Gallup.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
21. feb. 2011 - 15:02

TNS Gallup kom i dag med en rapport over systemene som norske internettbrukere benytter når de besøker de største, norske nettstedene, som benytter tjenestene TNS Scores og TNS Mobile. Rapporten tar for seg hvilke nettlesere som brukes, samt operativsystemer og skjermbredder. Dessuten vises statistikk over hvilke mobiloperatører som benyttes mest ved besøk på mobilnettstedene.

Nettlesertallene er interessante, for de viser at Internet Explorer fortsatt benyttes av flere brukere enn alle de andre nettleserne til sammen. Dermed er ikke norske nettbrukere helt i takt med resten av Europa, hvor Firefox passerte IE i desember og dermed er den mest brukte nettleseren.

I Norge er Firefox nest størst, men andelen har knapt endret seg fra desember til januar, til tross for at IEs andel har blitt redusert fra 58,2 til 57,2 prosent. Det er altså andre nettlesere som nå brukes av stadig flere.

Markedsandelen til nettlesere som benyttes ved besøk på norske nettsteder. <i>Bilde: TNS Gallup</i>
Markedsandelen til nettlesere som benyttes ved besøk på norske nettsteder. Bilde: TNS Gallup

Google Chrome er ikke overraskende den raskest voksende nettleseren for pc-er, og økte markedsandelen i Norge med et halvt prosentpoeng mellom desember og januar. Apple Safari øker nesten like mye, med 0,4 prosentpoeng.

Det er likevel bruken av Mobile Safari som øker mest. Dette er standardnettleseren til iPhone, iPad og iPod Touch, men også Android. Av de unike brukerne på de store nettstedene, benyttet 4,1 prosent Mobile Safari i januar – opp fra 3,5 prosent i desember. Av en eller annen grunn har statistikken til TNS Gallup en egen post som heter iPhone. Også denne er voksende og utgjorde i januar nesten 0,6 prosent.

Opera opplever bare en svært forsiktig nedgang, men viser med sine 2,3 prosent at det ikke er lett å være profet i eget land.

Gamle nettlesere som Mozilla og Netscape er fortsatt representert. Trafikken som skapes av Opera Mini utgjør ikke mer enn 0,14 prosent, men trolig påvirkes dette tallet av omfattende bruk av mellomlagring på Operas servere.

Tallene fra TNS Gallup viser at bruken av Windows er synkende. Dette skyldes dels at Mac OS X vokste med et halvprosentpoeng fra desember til januar til 6,1 prosent, men økt bruk av mobile enheter er en vel så viktig faktor. I januar benyttet 80,3 prosent av de unike brukerne Windows, noe som er 0,6 prosentpoeng lavere enn i desember. Tallene inkluderer posten «Windows NT», som merkelig nok vokser i den aktuelle perioden.

TNS Gallups tall over bruk av operativsystemer ved besøk på store, norske nettsteder. <i>Bilde: TNS Gallup</i>
TNS Gallups tall over bruk av operativsystemer ved besøk på store, norske nettsteder. Bilde: TNS Gallup

Bruken av alle de tre produktfamiliene med iOS vokser. Bruken av iPhone er fortsatt størst, men iPad har nå krøpet av én prosent. Til sammen utgjør iOS nesten fire prosent, 0,7 prosentpoeng mer enn i desember.

Også bruken av Android vokser, men ikke mer enn at andelen øker med drøy 0,1 prosentpoeng til 0,8 prosent. Android, som er Linux-basert, har i alle fall siden desember i fjor mer brukt enn Linux på pc-en, hvor andelen ligger ganske stabil på 0,6 prosent.

Selv om SymbianOS er det mest brukte operativsystemet for smartmobiler, er det tydeligvis ikke mange i Norge som benytter det for å surfe på websider. Andelen ligger stabilt på omtrent 0,1 prosent.

Tallene viser også en post med andre systemer som enten er enda mindre brukt til surfing enn Symbian, eller som ikke har blitt identifisert. Denne posten utgjør over åtte prosent.

Statistikken over skjermbredder viser at over 87 prosent nå benytter en skjerm med horisontal oppløsning på 1024 piksler eller mer. De aller fleste som benytter en skjerm med lavere oppløsning av dette, har benyttet enten en mobiltelefon eller et nettbrett.

Tallene fra TNS Gallup viser dessuten at det aller meste av trafikken som skjerm på mobilnettsteder, skjerm via WLAN og vanlige bredbåndsforbindelser. Bare drøyt 32 prosent av trafikken går via mobilnett, ifølge tallene til TNS Gallup.

Tallene viser forøvrig at Telenor har flest kunder som bruker mobilnettet til å besøke norske nettsteder, men også Netcom henger brukbart med. Deretter følger interessant nok Telia i Sverige, noe som tyder på at norske nettsteder også leses med mobil av mange som oppholder seg nabolandet.

Bruken av mobildata ved besøk på norske mobiltilpassede nettsteder. <i>Bilde: TNS Gallup</i>
Bruken av mobildata ved besøk på norske mobiltilpassede nettsteder. Bilde: TNS Gallup

TNS Gallup presenterte i forrige uke også noen tall fra undersøkelsen Interbuss Q4 2010 om bruken av mobiltelefoner og iPad i Norge.

Diagrammet på siden tyder på at 13 prosent av de spurte har iPhone, 42 har en Nokia-mobil, 12 prosent har en mobil fra Sony Ericsson, mens ni prosent har en HTC-mobil.

Undersøkelsen viser at svært mange av de som har iPhone, også eier eller har planer om å kjøpe en iPad. Andelen er på 42 prosent. Andelen er lavest blant HTC-brukerne, mens omtrent tre av ti Nokia-brukere eier eller planlegger å anskaffe seg et nettbrett fra Apple.

Totalt i befolkningen var det omtrent fire prosent som hadde en iPad i desember i fjor. Andelen blant menn var på fem prosent, mens den var på tre prosent blant kvinnene.

Ni prosent av befolkningen planlegger å kjøpe en iPad det neste året. Men dobbelt så mange menn som kvinner har slike planer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.