GRÜNDERNE SOM LYKKES: Grethe Viksaas

Basefarm-gründer: – Det var lettere å vinne kontraktene ved å levere høyere kvalitet, enn å være lavest på pris

Har du noen gang bestilt flybilletter hos Norwegian eller sjekket ut skattekortet ditt på Altinn? Da har dine aktiviteter vært innom serverne til IT-bedriften Basefarm. Selskapet ble startet av Grethe Viksaas og flere medgründere på tampen av den store dotcom-bølgen. 18 år senere ble det kjøpt opp av det franske konsernet Orange for hele 350 millioner euro.

Grethe Viksaas var en av gründerne av Basefarm.
Grethe Viksaas var en av gründerne av Basefarm. (Bilde: Håkon Jacobsen)
EKSTRA

Har du noen gang bestilt flybilletter hos Norwegian eller sjekket ut skattekortet ditt på Altinn? Da har dine aktiviteter vært innom serverne til IT-bedriften Basefarm. Selskapet ble startet av Grethe Viksaas og flere medgründere på tampen av den store dotcom-bølgen. 18 år senere ble det kjøpt opp av det franske konsernet Orange for hele 350 millioner euro.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Her er hele historien til en av gründerne, Grethe Viksaas. Hun ledet selskapet hele veien fram til 2016 og er siden styremedlem og investor i oppstartsselskaper.  

Gründerne som lykkes

Portrettet er skrevet av forfatter og gründer Maria Amelie, og tidligere publisert i hennes bok «Alt eller ingenting».

I denne serien med oppdaterte intervjuer kan du lese om norske gründerne som har bygget opp globale teknologibedrifter, og få deres beste råd til andre som ønsker å lykkes.

At det skulle bli en IT-karriere for Grethe var ikke gitt. Hun drev med skøyteløp på landslagsnivå, og begynte som laboratorieingeniør på Aker sykehus. Etter to år skjønte hun at det ikke var noe for henne. Hun ville studere mer, og finne en jobb hvor hun kunne arbeide med mennesker. Valget falt på IT. Hun oppdaget at IT handler om nettopp mennesker.

I 1988 ble hun avdelingsleder i Norsk Data, selskapet som på den tiden var en anerkjent internasjonal leverandør av datamaskiner til forskningsprosjekt verden rundt, blant annet til Cern. Miljøet i Norsk Data tiltrakk seg fremragende ingeniører og oppfinnere. Selv om bedriften ble lagt ned i 1992, skapte det ringvirkninger for hele IT-bransjen i Norge. Muligheten hun fikk i Norsk Data førte til en rekke lederjobber i IT-bransjen. I 1997 ble hun daglig leder i SOL System, et heleid datterselskap av Scandinavia Online, som leverte driftstjenester til noen av de første internettselskapene i Norden. Det ble kjøpt opp av konsulentselskapet Infostream, og et par måneder senere solgt til det franske selskapet Integra.

Grethe Viksaas

Sted: Oslo

Utdanning: Medisinsk laboratorieingeniør og Cand.scient i informatikk

Første jobb: Mikrobiologen på Aker sykehus

Startet: Basefarm i 2000 sammen med Anders Ellefsrud, Maurice Mjaaseth, Arne Petter Omholt, Øystein Solheim, Rein Tollevik, Svein Parnas og Bjart Kvarm.

– Det var vanskelig å se at selskapets planer hadde livets rett, fordi de ønsket å satse mye bredere på IT, og ikke bare internett. Samtidig så vi at vi sto midt oppi et paradigmeskifte. Internett hadde begynt å bli noe man skulle bruke kommersielt. Det var behov for noen som hadde som spesialfelt å drifte internettjenester, og ingen hadde tatt den posisjonen. Vi så at her var det en mulighet til å gjøre noe vi virkelig trodde på, og var gode til.

Slik startet Grethe Basefarm sammen med Anders Ellefsrud, Maurice Mjaaseth, Arne Petter Omholt, Øystein Solheim, Rein Tollevik, Svein Parnas og Bjart Kvarm.

– Navnet Basecamp var allerede tatt, men så valgte vi Basefarm. Et navn som gjenspeilet at vi var der, og fortsatt er der, for å skaffe kundene våre forsyninger slik at de kan klatre til topps.

– Vi var ikke så opptatt av å kalle oss selv gründere, men fokuserte på å gi kundene noe de virkelig hadde behov for. Det ble fort lagt merke til i miljøet. Det kom flere investorer på banen, blant annet Schibsted. 

Hovedmålet for Basefarm var å levere sikker drift av nettsider. På dette tidspunktet hadde internett blitt en så viktig kanal at en nettside som var nede i en halvtime for alvor kunne påvirke et selskaps omsetning og ødelegge kundenes brukeropplevelse.

Det var lettere å vinne kontraktene ved å levere høyere kvalitet, enn å være lavest på pris

Hvordan fikk dere kunder i begynnelsen?

– De første kundene var ganske lette å finne, fordi det var våre tidligere kunder som tok kontakt. Men i det lange løp kunne vi jo ikke leve av gamle kjente. Vi plukket ut de tre største selskapene vi hadde mest lyst til å jobbe med, og tok kontakt. Og vi fikk dem faktisk. Det var SOL, Netcom og E-Line Group, Norges første shoppingsenter på nett.

– Vi jobbet systematisk med å få oversikt over hva våre kunder trengte. Vi identifiserte deres utfordringer, laget forslag til hvordan vi kunne løse dem, og prøvde igjen senere hvis det ikke virket. Det var lettere å vinne kontraktene ved å levere høyere kvalitet, enn å være lavest på pris. Vi hadde jevn vekst gjennom hele dotcom-krisen. Vi lærte oss å bygge stein for stein.

I 2008 søkte Basefarm seg inn på et nytt marked, de ville prøve det offentlige. Etter å ha vært gjennom en omfattende anbudskonkurranse mot mer erfarne selskap, vant de frem og fikk kontrakten på å drifte Altinn. Det gjør Basefarm fortsatt.

– Altinn var en spennende og krevende kunde med store krav til tilgjengelighet, ytelse og sikkerhet. Det er for øvrig ikke så ulikt de andre kundene vi skaffet. Det spesielle med Altinn er det enorme trykket på tjenesten i noen få og korte perioder hvert år. Dette er for eksempel når ligningen gjøres tilgjengelig for innbyggerne. Da var det full beredskap både hos oss og kunden.

Selv om teknologien og internett har utviklet seg gjennom årene, er drift av nettjenester fortsatt Basefarms kjerneområde, 19 år etter starten. Selskapet har vokst fra åtte til 500 medarbeidere i Norge, Sverige og Nederland.

Artikkelen fortsetter under.

Grethe Viksaas.
Grethe Viksaas. Bilde: Håkon Jacobsen

Hvordan overlevde dere i en bransje i endring?

– Vi har vært nødt til å følge med på hva som skjer rundt oss, og hvordan kundebehovene endrer seg internasjonalt. Så lenge vi hadde en tett dialog med kundene, klarte vi å justere oss og forbedre oss. På mange måter drev vi med mye av det samme som i starten. Vi hjalp våre kunder med deres digitale fremtid og synlighet på nett. Virksomhetenes behov for å være på nett har vokst, og derfor vokste vi.

Basefarms interne slogan ble «nerder satt i system», og Grethes personlige mantra var «systematisk arbeid virker alltid».

Vi måtte planlegge som om problemet skulle oppstå, men sørge for at de ikke dukket opp

– Vi systematiserte, automatiserte og forenklet i alle ledd. Vi måtte planlegge som om problemet skulle oppstå, men sørge for at de ikke dukket opp. For å få det til, trengte vi de beste ingeniørene og teknikerne, eller nerdene som noen vil si.

Hun legger til at det var en utfordring å være opptatt av morgendagens teknologitrender, samtidig som du skal levere det kundene trenger i dag.

– Trikset var å kunne ha to tanker i hodet på samme tid. Noen ganger var det riktig å balansere ansvarsfordelingen slik at man hadde noen ansatte som fokuserte på å ta i bruk ny teknologi og noen som jobbet med den daglige driften.

Noe spesielt dere gjorde for å skape en god arbeidskultur?

– Helt siden vi passerte 20 ansatte har vi hatt et introduksjonskurs for nye ansatte. Det var rett og slett en skole for å lære seg Basefarm-identiteten. Jeg har sagt til våre nyansatte at vi vil at de skal trives her fordi de bidrar til å bygge noe viktig. Hvis de var her bare for å trives, da kunne de være et annet sted. Her hadde de mulighet til å utgjøre en forskjell. Ingen hadde så langt gått fra et sånt kurs.

Gode råd

Vekst: For å kunne vokse mest mulig effektivt, må du sørge for å ha standardiserte komponenter i bunn. Siden bygger du dine unike kundeløsninger basert på disse.

Kunder: Systematisk arbeid virker alltid. Identifiser problemet og utfordringen, følg opp og prøv igjen hvis løsningen ikke virker. Det viktigste er å levere mer verdi og høyere kvalitet enn konkurrentene. 

Etterhvert som Basefarm vokste seg større, ble det behov for å definere selskapets verdier. Hva er det som gjennomsyrer alt de gjør? Arbeidet førte frem til fire nøkkelord: «Skillful, dedicated, close and constructive». Fortsatt bruker de verdiene aktivt i arbeidshverdagen og i medarbeidersamtaler. I 2015 ble Basefarm rangert blant Norges ti beste bedrifter i kåringen Great Places to Work.

I 2018 ble selskapet en del av Orange Business Services som inngår i den globale telekommunikasjonsoperatøren Orange Group. Hovedkontoret ligger fortsatt i Nydalen i Oslo, pluss kontorer i Stockholm, Amsterdam, Berlin, Frankfurt og Wien og 11 datasentre i Europa.

Fredrik Ohlsén har vært selskapets konsernsjef siden 2017, mens Grethe er fortsatt styremedlem. Utenom det er hun aktiv som investor og rådgiver for unge gründere.

– Da vi startet opp, manglet vi gode mentorer. Jeg prøver å være tilgjengelig og bidra der jeg kan. I dag er det mange som blir gründere. Det er få som kommer til å lykkes, men likevel oppfordrer jeg folk til å starte for seg selv. De kan lære mye og de får spennende erfaring som er verdt mye i arbeidslivet. Samtidig er det viktig at vi får lagt til rette for gründere. Det handler ikke om å lempe masse penger på folk, men vi må fjerne hindringer sånn at de bedriftene som har livets rett kan bli noe mer.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen