Juleintervjuet

– Norske bedrifter må begynne å eksperimentere enda mer med å inkludere kunstig intelligens som en naturlig «kollega»

Les vårt juleintervju med Mari Heibø-Bagheri i Accenture Interactive.

Mari Heibø-Bagheri i Accenture under en presentasjon på Digital 2019-konferansen.
Mari Heibø-Bagheri i Accenture under en presentasjon på Digital 2019-konferansen. (Foto: Helge Brekke (TU Event))

Les vårt juleintervju med Mari Heibø-Bagheri i Accenture Interactive.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Året er snart slutt, og det begynner å bli på tide å oppsummere 2019. I stedet for å forsøke å gjøre det selv, har vi invitert ledere og IT-sjefer i norsk IT-bransje til å si litt om hvordan det har gått. 

Turen har kommet til Mari Heibø-Bagheri, som er Managing Director i Experience Consulting-avdelingen i Accenture Interactive. Dette er Accentures «opplevelsesbyrå», forteller Heibø-Bagheri, som for tiden er utleid til UDI hvor hun er prosjektleder for en ny søknadsdialog for statsborgerskap i UDIs moderniseringsprogram.

Hvordan feirer du julen i år?

Vi har to jenter på 3 og 7 og er midt i gullalderen for julefeiring. Selve julaften feirer vi hjemme hos oss med svigerfamilien min. Viktigste tradisjoner er julestrømpe, 3 nøtter til Askepott, pinnekjøtt, mandel i riskremen og besøk fra nissen. Resten av julen blir i Larvik, hvor jeg kommer fra, før vi reiser til fjells for å feire nyttår med venner. 

Hvordan har 2019 vært for selskapet du jobber i, og hva er det mest spennende dere har gjort? 

2019 var veldig «begivenhetsriktig» og 23. mai åpnet vi dørene til vårt nye studio i Lille Grensen 7. Det å få et eget hjem i sentrum hvor det er enkelt å invitere inn kunder og samarbeidspartnere og kjøre kreative workshops har vært veldig bra. Vi har hatt høyt trykk i studio og mange ulike typer arrangementer. I løpet av det neste halvåret utvider vi til resten av etasjen i Lille Grensen slik at vi har kapasitet til enda større arrangementer. Kreativitet og opplevelse er noe vi merker at mange kunder er opptatt av og tar på stadig større alvor.

Hva fikk dere ikke til?

Jeg skulle ønske at enda flere kunder torde å ta steget fra innovasjonsprosess og konsept og ut i nye produkter i markedet. Vi har det godt i Norge og mange tror nok fortsatt at det de tjener penger på i dag vil være der i morgen. Jeg kan savne litt mer «sense of urgency». Endring kommer og den kommer fort! 

Hva synes du er de mest spennende teknologitrendene innenfor din bransje akkurat nå?

Vi har akkurat lansert Fjord trends 2019 som ser på hva som rører seg i skjæringspunktet mellom forretning, teknologi og design. Personlig synes jeg det mest spennende er mulighetsrommet som åpnes når vi får en stadig mer moden kunstig intelligens støttet av 5G-nett. Det vil legge grunnlag for helt nye opplevelser og tjenester vi knapt kan forestille oss i dag, og flere av trendene er koblet opp mot dette mulighetsrommet. 

Hvilke forventninger har du til 2020, og er det noe du gleder deg spesielt til?

Jeg har store forhåpninger til 2020 og er det noe jeg er sikker på så er det at jeg heller ikke i 2020 vil rekke å kjede meg. Det jeg foreløpig gleder meg mest til er SXSW i mars. Det er tredje året jeg reiser ned, og miksen av utrolig gode og inspirerende foredrag og en herlig atmosfære er fantastisk. Accenture Interactive er hovedsponsor av konferansen og vi har også i år vår egen «Experience Cantina» med kundearrangementer hver kveld. Her viser vi frem det siste vi gjør innenfor opplevelser, kreativitet og innovasjon globalt og det er her jeg virkelig kjenner på at vi er en del av verdens største konsulenthus. 

Hva tror du blir de største sikkerhetsutfordringene i 2020?

Mari Heibø-Bagheri, Managing Director, Experience Consulting-avdelingen i Accenture Interactive
Mari Heibø-Bagheri. Foto: Accenture

Brukerne har fått helt nye forventninger til personalisering og relevans fra digitale tjenester samtidig som «time to market» blir stadig kortere. For mange selskaper kan det da være utfordrende å skaffe kompetanse for å ivareta behov til personvern på et nivå som for eksempel GDPR krever. Det er ikke nok sikkerhetseksperter til å dekke behovet for sikkerhetskompetanse. Det blir viktigere for organisasjoner å tenke «ut av boksen» og se hvordan de kan bruke automatisering og AI-basert teknologi til å løse utfordringer med cybersikkerhet. Vi vil mest sannsynlig fortsette å se at mange angrep blir vellykket gjennomført gjennom det svakeste leddet, som ofte er oss mennesker. Det vil fortsatt være behov for å ha fokus på sikkerhetsbevissthet og å skape god sikkerhetskultur i alle organisasjoner. 

Merker dere mangelen på IT-kompetanse, og hvordan håndterer dere det?

Jeg tror alle som jobber med teknologi i Norge merker mangelen på IT-kompetanse. Når vi sloss om de beste hodene med både kunder og konkurrenter må vi være enda mer spisset i budskapene og ha full kontroll på hvilket verdiforslag vi gir til våre ansatte. Det krever også at vi hele tiden tenker nytt og endrer oss med hensyn til hva som er viktig for folka våre. Det holder ikke lenger å bare tilby konkurransedyktig lønn. Vi må også tilby en god kultur med følelse av samhørighet, rause kompetanseplaner og ikke minst oppgaver som føles meningsfylte.

Gir 5G nye muligheter eller nye utfordringer for din organisasjon?

Helt klart nye muligheter. Både for teknologiavdelingen som allerede samarbeider med kunder rundt teknologien og for oss som jobber med opplevelser. Med 5G vil det åpnes for mange muligheter til å skape helt nye typer opplevelser. Det er spennende!

Hvilken betydning tror du kunstig intelligens vil få for norske bedrifter de neste årene?

Kunstig intelligens kommer til å bli viktig for norske bedrifter akkurat som det er det globalt. Vi ser allerede at mange av kundene våre er opptatt av det, og ønsker å se på mulighetsrommet for sin bransje og kjøre piloter.

Jeg tror det er viktig å være tidlig ute med å prøve, feile og begynne læringsprosessen. Da er man godt rustet når teknologien blir enda mer moden. Jeg holdt en lyntale om kunstig intelligens og samspillet med oss mennesker på Digital 2019. Hovedbudskapet mitt der, som jeg gjerne gjentar her, er at samspillet mellom kunstig intelligens og oss mennesker skaper noen helt fantastiske muligheter. Men om vi skal få AI-superkrefter, må vi innse at det nye arbeidslivet krever livslang læring og vi må lage smidige organisasjoner rigget for nettopp kontinuerlig læring. Jeg mener norske bedrifter må begynne å eksperimentere enda mer med hvordan de skal inkludere kunstig intelligens som en naturlig «kollega» i bedriften samtidig som de ser på hvilken kompetanseheving som kreves av de ansatte for å ruste dem for fremtiden.

Les flere juleintervjuer på vår samleside »

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen