Is i magen, Hagen!

Er Rimi-Hagen mer langsiktig enn Rema-Reitan? For oss som har oppdaget hvor praktisk det er å handle matvarer på nettet er det bare å håpe. I øyeblikket finnes det ingen mulighet for nordmenn å handle dagligvarer over nett.

Når helgen nærmer seg, bilen står, regnet hagler, du satt for lenge på jobben, 2-åringen krever sitt og kjøleskapet mangler det meste - da er det gull verdt å ha gjort unna storhandlingen på nettet. Jeg er en av dem som har handlet mat hos Rema Hjem til deg, og selv om selve nettstedet aldri imponerte meg veldig hadde tjenesten sin utvilsomme nytteverdi.

Den ekstra femtilappen det kostet å få en mann på døra med fulle pappkartonger var billig for å slippe det helvetet det er å gjøre unna en storhandling i den fysiske verden.

Men nå er de slutt på Remas nettsatsing - eller rettere sagt på hele hjemkjøringstjenesten med faks, telefon og web. Forklaringen er ifølge prosjektets daglige leder at "det var ikke lønnsomt nok ennå".

Tenk det, gitt. Med beskjeden markedføring av en måtelig bra webløsning i et umodent marked ville det vært sensasjonelt om Remas satsing gikk i pluss etter bare et snaut års drift.

Men Reitan er ikke den eneste. Matnett og Henning Holstad måtte også legge inn årene - om enn "midlertidig". Også i Tromsø finnes det prosjekt kalt Matservice som er strandet. Dermed blir det smått med nyttige lenker i høyremargen denne gangen - for per i dag finnes det etter hva jeg vet ikke et eneste sted å handle mat på nettet i Norge.

Etter hva jeg kjenner til må du faktisk til Sverige, over kjølen til for eksempel NK, for å få det nærmeste tilbudet. Og da er det vel fare for at tilkjøringen blir i overkant dyr...

Poenget - som Reitan-gruppen åpenbart ikke har begrepet - er at det må tenkes langsiktig. La oss håpe at Rimi-Hagen har mer is i magen.

Når Hakon-gruppen lanserer sin Rett hjem-tjeneste neste uke er det med et noe mer "upmarket" konsept og prisnivå, og jeg kommer til å være langt fremme i den digitale køen for å sjekke ut butikken. Hvis de ansvarlige for prosjektet har gjort jobben sin bra, blir jeg kunde. Hvis jeg ikke blir kunde, trenger Hakon en bedre web.

Da vet du hvor du skal ringe, Hagen.

Til toppen