Japan peker ut fremtidens UMTS-tjenester

Telenor og Netcom myser mot Japan og i-mode telefonene når de planlegger tjenester for neste generasjons UMTS-mobiltelefoner.

En lang rekke aktører planlegger å lansere forskjellige tjenester for de avanserte UMTS-telefonene. Samferdselsdepartementet vil tildele lisensene i november og forlanger at nettverkene er i drift etter 12 måneder.

Tjenesteutviklerne og teleoperatørene er derfor allerede godt i gang. Ideene er mange, men det enkleste er trolig først å studere Japan. Det gjør både Telenor og Netcom, innrømmer selskapene overfor digitoday.no.

Les også om mangelen på informasjon fra Nokia og Ericsson: Mye UMTS-rot det første året

I Japan har det gamle televerket NTT utviklet en enkel UMTS-variant, kalt DoCoMo i-mode, som har fått over ni millioner brukere på grunn av alle tjenestene telefonen gir. digitoday.no har fått tak i bla en guide til i-mode-telefonene. Denne listen gir trolig en svært god indikasjon på hva vi kan forvente oss på UMTS-telefonene utover i 2002.

i-mode tilbyr følgende tjenester:

Enkle tjenester
Telefoni

Ta i mot og sende epost. Kan innstilles til å sende post på angitt dato og klokkeslett.

Internett-klient som leser WAP-lignende sider med bilder

SMS-beskjeder

Bytte ringetoner samt ikoner og bilder i farger som skjermbilder på telefonen.

Informasjonstjenester
Partnere og NTT selv har laget en rekke tjenester kopiert fra Internett, inkludert mobilbank, nyheter fra en rekke kilder, kjøp av forsikring, fly og hotellreservasjon, rutetabeller, billeie, konsert- og underholdningslister, byguider, sportsinformasjon, "hør-på-smakebit og bestill CD", bestill varer og få dem levert, eiendomstjenester, matoppskrifter, oppslagsverk og stjernetegn.
Informasjonstjenester
Se TV eller hør på radio på telefonen

Forskjellige typer spill: Casino, fiskespill og annet med enkel grafikk og tekst.

Bilder på telefonen: Lever inn film til fremkalling og få kopiert bildene til en Internett-adresse som bare du kan gå inn på. Bildene vises så på telefonskjermen.

Til toppen