Den nettbaserte jobbsøkertjenesten Jobshop kjøpte en av sine tyske hovedkonkurrenter, Careernet, i forrige måned, med mål om å bli ledende på rekruttering i Vest-Europas mest folkerike stat.
Nå har Jobshop tatt enda et skritt videre ved å inngå en samarbeidsavtale med Internett-portalen AOL Tyskland.
Avtalen innebærer at AOL, som er den nest største Internett-portalen i Tyskland, kun vil tilby Jobshops tjenester i sin nye karrière-seksjon. Karl Fredrik Agnalt, konserndirektør i Jobshop, sier til digi.no at avtalen er viktig fordi AOL Tyskland er en stor og seriøs samarbeidspartner.
- Vi vil få eksponert stillingsannonsene våre for en bred målgruppe, annonsørene får flere resultater, og det blir en lett tilgjengelig tjeneste for brukerne.
- Avtalen er svært betydningsfull for Jobshop, ikke bare for vårt tyske datterselskap, men for implementeringen av konsernets europeiske strategi. Avtalen gir oss et bredere markedsfundament i Tyskland, som om få år vil være Europas største Internett-marked. Vi styrker dermed vår allerede ledende rolle i Tyskland, og posisjonerer oss for videre ekspansjon i dette viktige markedet, sier Erik Bakkejord, konsernsjef i Jobshop, i en pressemelding.
AOL Tyskland eies av AOL Europa, som er et joint venture mellom America Online Inc., verdens største online-selskap, og Bertelsmann AG, Europas største mediekonsern.
Det finnes idag endel mindre aktører på dette markedet i Tyskland. Jobshop ser på seg selv som en av de to største aktørene, og hovedkonkurrenten er en tjeneste som heter Jobs & Adverts.
Agnalt opplyser at Jobshop Tyskland har - etter oppkjøpet av Careernet - omtrent 230.000 sideoppslag i uken. Dette tilsvarer cirka 50.000 brukersesjoner i uken. I Norge, hvor markedet er betydelig mindre, har Jobshop omtrent 40.000 brukersesjoner i uken.