I kjølvannet av Napster er det dukket opp en rekke fildelingstjenester. Felles for disse er at de er nødt til å finne en eller annen måte å tjene penger på - det kommer ikke mat på bordet av å la ungdommen laste ned gratis musikk og chatte.
Dermed får en prøve noe annet. Kazaa, som er eid av den svenske teknologileverandøren FastTrack har funnet sin metode.
Ved hjelp av et program kalt TopText, putter selskapet inn gule lenker på kjøpte nøkkelord på web-en, slik at en artikkel om bønder i Aftenposten plutselig kan inneholde lenker til en eiendomsmegler som vil selge småbruk til byfolk. En digi.no-artikkel om Nokia ville plutselig kunne bli en massiv reklamekampanje for Ericsson, om de hadde kjøpt TopText-rettighetene til ord som "mobil", "SMS" og lignende.
Kazaa tramper dermed rett oppi debatten rundt Microsofts kontroversielle Smart Tags. Systemet fikk mange som publiserer på nett til å rive seg i håret, da disse taggene på mange måter ville endret innholdet på sidene deres uten å spørre om lov.
Nå slipper du å bli styrt av Microsoft
Smarte tagger i IE6 er ny melkeku for Microsoft
All kritikken førte til at planene om smarte tagger ble lagt på is, selv om Microsofts fremstøt ikke var på langt nær så kommersielt som Kazaas. Kazaa har ikke offentliggjort noen reaksjoner på de omfattende diskusjonene som har oppstått omkring fenomenet, blant annet på store nettsteder som Slashdot.org.
Det er mulig å skru av den irriterende funksjonaliteten, men det skal ifølge San Francisco Chronicle, være ganske rotete og komplisert.
Selskapet hevder de har et snitt på 600.000 samtidige brukere, og at mer enn 5 millioner har lastet ned programvaren.