Kort SOL-visitt for Landfald

Jan Perry Voldseths håndplukkede mann Dag Landfald sier takk for seg etter drøye to måneder som salgssjef i SOL, samtidig som Scandinavia Online reduserer salgsstaben fra åtte til fem.

Salgssjef og teamleder Dag Landfald fikk en svært kort karriere i Scandinavia Online (SOL). Etter å ha blitt ansatt i midten av august, sa Landfald nei til videre ansettelse i slutten av forrige uke.

- Jeg fikk et tilbud som jeg takket nei til, er Landfalds knappe kommentar.

Landfalds oppsigelse innebærer at nok en ansatt med medieerfaring forsvinner fra SOL.

Tidligere har de to tidligere VG-journalistene Morten Stensland og Lasse Gimnes sagt opp sine stillinger som direktører i SOL. Det var imidlertid Landfalds tidligere sjef i TV3, Jan Perry Voldseth, som hentet ham inn til stillingen som salgssjef i SOL.

Landfald hadde mye TV-kunnskaper fra før som ansatt i TV3, men ingen erfaring med nettet.

Nå har altså Voldseth sagt opp og Landfald likeså. I tillegg til Landfald er to andre av SOL-selgerne ute, inkludert en nøkkelansvarlig som har vært med SOL fra starten 1. januar 1997. Dette betyr vesentlig reduserte kostnader for SOL.

Pia Madshus sitter igjen som salgssjef med et team på fire selgere. Hennes overordnede er Torbjørn Ø. Teigen som har tatt med seg to på partnersalg inn i den nyeavdelingen. I tillegg er det to ansatte fra trafikksenteret som steller med NetGravity og en marketing-ansatt igjen i den nykomponerte kommersielle avdelingen i SOL.

Mens det for en måned siden var 11 personer bare i Voldseths annonseavdeling (inkludert direktøren selv og de to NetGravity-ansatte), er det nå 11 ansatte (inkludert Teigen) i den sammenslåtte avdelingen som består av den tidligere markedsavdelingen, annonseavdelingen, kommunikasjons/informasjonsavdelingen, trafikksenteret og avdeling for partnersalg.

Oppsigelsene er en del av SOLs siste runde av nedskjæringer der man har bestemt at man skal ned til rundt 45 ansatte i 1999. Sist fredag fikk ti nye SOL-ansatte sine oppsigelser.

Til toppen