Krampaktig Apple-optimisme foran 2003

Apple-sjef Steve Jobs fant mange lyspunkter i 2002, og venter seg enda flere i år. Men optimismen er noe krampaktig.

Hovedtalen til Steve Jobs på Macworld-arrangementet i San Francisco tidlig i januar hvert år, er en stor begivenhet for menigheten. I år markerte den også en ny etappe i Apples kamp for å nå utover menigheten, særlig den hjemme i USA, med budskapet om at Apple og Mac er kulere og mer fornyende enn Windows og Intel.

Kvartalstallene har ikke vært spesielt oppløftende i år, og anslagene over PC-salget generelt tyder på at andelen Mac-brukere fortsetter å minske. I 2000 omsatte Apple for nesten åtte milliarder dollar. I 2002 kan man regne med godt i underkant av seks milliarder.

I juni ble det lansert en kampanje for å få folk til å "svitsje" fra Windows til Mac. Annonsene viser kjente og ukjente personer som er fornøyd med å ha byttet. Kampanjen har et eget nettsted. Jobs kunne ikke vise til noen økt omsetning av Mac-er, men han fortalte fornøyd om at nettstedet har fått 7,8 millioner unike besøkende, hvorav 68 prosent var Windows-brukere.

Et annet salgsfremmende tiltak har vært en rekke fysiske Apple-butikker over hele USA. Den første kom for 21 måneder siden. Nå er det 51 av dem. Den samlede omsetningen fra disse butikkene i kvartalet oktober til desember var 148 millioner dollar. Jobs fikk applaus for to positive poeng: 85 millioner amerikanere har bare femten miles (25 kilometer) til nærmeste "Apple Store"; og halvparten av dem som handlet i butikkene i forrige kvartal var "svitsjere".

Jobs erkjente at det var mye murring da internettjenesten ".Mac" i september ble lagt om til en abonnementsordning med 99 dollar i årsavgift. Men han mente Apple hadde nådd fram med budskapet om at tjenesten ikke kunne utvides uten inntekter, siden det allerede er 250.000 betalende abonnenter.

MP3-spilleren iPod som ble lansert for 14 måneder siden, har solgt i 600.000 eksemplarer. Den kan brukes mot både Windows og Mac, og er blitt den mest selgende MP3-spilleren i både USA og Japan, særlig i Japan, der markedsandelen er 42 prosent.

Apple-menigheten nølte lenge med å kaste seg over det nye Unix-baserte operativsystemet Mac OS X. For ett år siden var det bare 1,2 millioner brukere. Jobs opplyste at tallet nå er 5 millioner. Han er fornøyd med det, og med neste års mål, en dobling til 10 millioner. Tallet på applikasjoner tilpasset OS X har i samme tidsrom økt fra 2000 til 5000. Jobs lovet at det ville bare ta noen få måneder før alle de viktige Mac-applikasjonene er overført til OS X. (Til sammenlikning skal det være 25.000 applikasjoner tilpasset IBMs proprietære serversystem OS/400 for iSeries-maskinene.) Mange av de mest spennende nye applikasjonene til Mac er fortsatt Apples egne, særlig de forbrukerorientert iApp for lyd, foto, video og brenning av CD og DVD, heretter samlet i en integrert suite kalt iLife, den nye nettleseren Safari, og det nye presentasjonsprogrammet Keynote.

Microsoft, som er inne på eiersiden hos Apple, bidrar med en kampanjeprisen på kontorsuiten Office for nye Mac-kjøpere. Dette tilbudet er utvidet til 7. april.

I et forsøk på å få skoler til å oppgradere til Mac OS X, kjørte Apple i fjor en kampanje i USA der lærere kunne bestille det nye operativsystemet gratis. Kampanjen skulle vært avsluttet ved nyttår, men er utvidet til ut inneværende kvartal, etter å ha nådd 290.000 eksemplarer. Apple-sjef i Europa, Pascal Cagni, opplyser at Apples andel av det europeiske skolemarkedet økte fra 4,0 prosent i september 2000 til 8,4 prosent i september 2002, og at det skal lanseres en ordning der også europeiske skoler skal kunne få gratis oppgradering til Mac OS X.

Apple har en klar appell til de teknologisk og estetisk bevisste, og ser ut til å nærme seg slutten på den vanskelige overgangen til nytt operativsystem. Budskapet er fortsatt i hovedsak rettet mot forbrukermarkedet, og det har foreløpig vært heller smått med initiativ mot nye grupper innen bedriftsmarkedet. Inntrykket av at Apple-maskiner er dyre må ses i sammenheng med den store verdien til den medfølgende programvaren. Apples mange nye applikasjoner viser at selskapet greier å forenkle brukergrensesnittet, samtidig som det gir tilgang til avansert funksjonalitet, og finner på stadig nye løsninger innen brukervennlighet.

De to nye bærbare Mac-ene, den store med bredformat skjerm i 17 tommer, den lille med 12 tommers skjerm og integrert optisk drev trass sine beskjedne 2,1 kg, viser at Apple fortsatt er svært innovativ på maskinsiden.

Apple har med andre ord mye bra innen produkter og appell, og kan kanskje sies å fortjene å lykkes. Lyspunktene som Steve Jobs trakk fram fra 2002 kan gjenspeile tendenser som igjen kan slå positivt ut for omsetningen. Men de gode salgskurvene for helheten mangler, og dette gjør optimismen, og applausen i San Francisco, heller krampaktig enn overbevisende.

Et siste eksempel kan illustrere dette poenget. Forbruker-PC-er selges mer på spill enn på kreativitet. Apple har hittil nektet å satse på spill. Men i San Francisco viste Jobs det første bilspillet ("Nascar") for Mac OS X. Han høstet usikker applaus, og demonstrerte det ikke. Men bismaken er vanskelig å forholde seg til.

Til toppen