Tesla Model 3 sedan. (Bilde: Tesla Motors via AP)

Del dataene dine, Elon Musk!

Hvem skal eie data skapt av norske forbrukere på norsk jord?

  • it-bransjen
Geir Hansen, adm.dir. Geodata AS.
Geir Hansen, adm.dir. Geodata AS. Foto: Geodata

Vi er i dataenes tidsalder. Med tingenes internett kommer det til å skapes mer data de neste årene enn man har klart å skape hittil i historien. Enkelte typer data vil ha begrenset og midlertidig nytteverdi, mens andre data vil kunne ha stor fremtidig verdi for Norge. Kunnskap om viktig datainfrastruktur vil kunne ha innvirkning på fremtidig økonomisk vekst, nasjonens produktivitet og for vår felles samfunnssikkerhet.

Utviklingen rundt tingenes Internett vil drives av store, multinasjonale aktører. For eksempel kan vi anta at Tesla allerede besitter svært nøyaktige data – ned på kun noen centimeters oppløsning – om det norske veinettet. Med disse dataene er Tesla i stand til å bygge nøyaktige kart over hva som er optimalt midtpunkt langs veien og hvor det er veimerking eller ikke. Basert på disse dataene kan de for eksempel vite hva som er hensiktsmessig og trygg hastighet i alle kurver langs norske veier basert på data innsamlet av den norske Tesla-flåten.

Data som Tesla sitter på over veiene i kongeriket Norge er skapt av norske innbyggere og vil kunne være viktige komponenter i en fremtidig digital vei-infrastruktur for autonome kjøretøy. Problemet er at det for øyeblikket er kun Tesla som har tilgang til disse dataene.

Så hvem bør egentlig eie disse dataene og hvilke plikter, rettigheter, lover og regler bør gjelde for internasjonale aktører som Tesla og andre rundt det å dele data som er viktig for samfunnet?

For øyeblikket er det mange og uavklarte spørsmål rundt dette. Som forbrukere har vi allerede akseptert Teslas brukerbetingelser og de har nok (foreløpig) det juridiske på stell. Samtidig må nasjonen Norge og våre politikere sørge for at det etableres en felles digital datainfrastruktur for viktige områder med høy kvalitet, tilgjengelighet og tilgang for alle aktører – både offentlige og private.

Vi ønsker ikke en situasjon hvor viktige data samlet inn på norsk jord, av norske forbrukere, som kan komme hele nasjonen til gode skal bli en konkurransefordel kun for enkelte multinasjonale aktører.  

Artikkelforfatteren, Geir Hansen, er administrerende direktør i Geodata AS.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)
Til toppen