JUSS OG SAMFUNN

Krumsvik: - Avismodellen snart ute

DB Medialabs sjef Arne Krumsvik mener avisenes måte å publisere informasjon er på vei ut. WAP, digital radio og andre konvergenskanaler tar over, overalt.

- Store ting er iferd med å skje, det er en forandring i livsstil vi ser når 2,3 millioner mennesker har tilgang på Internett i Norge.

Det er en vekst på 120 prosent siden 1997, sier Arne H. Krumsvik, publisher i DB Medialab som mener dette vil ha voldsomme konsekvenser for mediebransjen.

- Norge ligger i verdenstoppen på nettbruk og -tilgang, og det at 19 prosent av befolkningen har handlet på nettet viser at nettet er iferd med å bli oppfattet som trygt.

Han mener dette stiller store utfordringer til mediebransjen, som vil måtte restrukturere måten den formidler informasjon. Blant annet tror han avismodellen er på vei ut.

- Man må produsere 'live' heller enn å redigere og utgi en gang hver 24. time. Man kan ikke behandle digitale kanaler som papir, man må ha en nettsentrisk organisasjon for å lykkes.

Krumsvik er doktorgradsstudent ved Universitetet i Oslo og presenterte sine tanker på Internet World Norway i Oslo onsdag.
Mer om DB Medialab:
Dagbladets Start.no får ny direktør
Dagbladet: Tja til opsjoner
Dagbladet.no inn i reiseselskap
Nettavisbruken doblet i fjor

- Det å ha en tydelig 'stemme', en tydelig avsender vil bli viktigere en å være først ute med nyheten.


Ifølge en rapport fra Forrester Research, som Krumsvik refererte til, er det som mangler i nye medier dynamisk innhold for den dagen folk får kontinuerlig oppkobling til Internett.

Dagbladets Start-satsing tilbyr gratis internettilgang, med fokus på å knytte brukerne nært opp til både Start-portalen og Dagbladet.

Denne uken ble det kjent at Start også skal inn på mobilmarkedet, og Krumsvik understreker at Dagbladet skal være til stede i alle kanaler.

Hvis det er slik at vi som en tradisjonell mediaaktør, ønsker å være en nyhetsleverandør mediaaktør så må vi tilby nyheter i den kanalen som brukeren velger.

Den kanalen kan være WAP-telefon, datamaskinens nettleser, spillkonsoll, interaktiv TV, digital radio, palm, webTV eller videospillere med store platelager.

Neste generasjons videospiller:
Ta opp 60 timer TV på harddisk-video

- Det er stadig flere aktører som tilbyr det som tidligere var vårt spesiale. Nyheter er i ferd med å bli et generisk produkt som du får på cola-automaten, sier Krumsvik.


Og den nye konkurransesituasjonen forandrer hvordan et avishus som Dagbladet må legge opp sin strategi.

- Nyheter får du snart overalt, og spørsmålet da er ikke "hvor kan jeg få siste nytt?", det er "hvem vil jeg at skal fortelle meg nyhetene?", mener han.

Les mer om:
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.