Sikkerhet

Kryptoangrep mot 7-Eleven: Skal ha mottatt krav på én million dollar

Kioskene er nå i ferd med å gjenåpne.

Kioskene som ble stengt etter hackerangrepet mandag, er i ferd med å bli gjenåpnet.
Kioskene som ble stengt etter hackerangrepet mandag, er i ferd med å bli gjenåpnet. Illustrasjonsfoto: TriBeCa/Wikimedia Commons
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
10. aug. 2022 - 15:07

7-Eleven i Danmark bekrefter at de ble rammet av et hackerangrep. Hendelsen vi omtalte på mandag, ble utført med et såkalt løsepengevirus.

– Det er snakk om et såkalt ransomware-angrep, hvor kriminelle har brutt seg inn i nettverket og låst datasystemene. Forholdet er politianmeldt, og vi samarbeider med eksterne IT-eksperter om å komme til bunns i saken, så man kan komme tilbake til normal drift så raskt som mulig, heter det i en kunngjøring.

Alle de om lag 175 butikkene ble stengt, ettersom det ikke var mulig å benytte verken kassasystemet eller å motta betaling via danske Mobilepay, som tilsvarer Vipps her til lands.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Avisa Nordjyske skriver at 7-Eleven i Danmark har mottatt et krav om løsepenger på én million amerikanske dollar, ifølge en butikkansatt kilde. Det er imidlertid ikke bekreftet av foretaket.

Ved lunsjtider onsdag er 110 butikker åpne, og gjenåpningen av kioskene fortsetter så raskt det lar seg gjøre, heter i oppdateringen fra 7-Eleven.

Et backup-system har i løpet av natten og morgenen gjort det mulig, melder Version2.

Sam Altman har god grunn til å frykte Google – og flere av de øvrige KI-aktørene, for den saks skyld.
Les også:

Open AI i krisemodus: Erklærer «kode rød»

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.