Dataangrep

Mistenker hacking: Stenger alle 7-Eleven i Danmark

Samtlige av kjedens danske kiosker er hardt rammet.

Bilde av logoen til hurtigmatkjeden 7-Eleven.
Bilde av logoen til hurtigmatkjeden 7-Eleven. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby/NTB
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
8. aug. 2022 - 14:51

Samtlige av 7-Elevens danske filialer er midlertidig stengt etter mistanke om hackerangrep. Det bekrefter kioskkjeden overfor Berlingske og på egne Facebook-sider.

I en melding opplyser foretaket at de «dessverre har mistanke om at de ble utsatt for et hackerangrep i dag, mandag den 8. august 2022».

Nærmere detaljer om hendelsen eller dens omfang er ikke kjent, utover at de ikke kan benytte kassaapparater eller ta imot betaling.

Filialene er også forhindret fra å benytte seg av MobilePay, som tilsvarer Vipps i Norge. Det er årsaken til at butikkene er stengt, hevder 7-Eleven på sine Facebook-sider.

– Vi håper naturligvis at vi snart kan åpne butikkene igjen, opplyser selskapet.

7-Eleven drives i Danmark av Reitan Convenience Denmark, som også driver Rema 1000, ifølge VG.

Tilsynsmyndigheten i Danmark vil se på mobiloperatørenes praksis etter at det er kommet fram at ansatte har lest SMS-er på jakt etter svindelmeldinger. Også i Norge kan SMS-er bli lest.
Les også:

Antisvindel-operatører leser danske SMS-er: Samme system brukes i Norge

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.