VIDEOSTRØMMING

Kundene har blitt mer fornøyde med strømme­tjenestene i Norge. Men det er lite begeistring å spore

Over halvparten av bredbåndskundene abonnerer på en strømmetjeneste.

HBO Nordic har de mest tilfredse strømmekundene i Norge, primært på grunn av kvaliteten. Netflix ligger noe bak, men har den beste tekniske kvaliteten.
HBO Nordic har de mest tilfredse strømmekundene i Norge, primært på grunn av kvaliteten. Netflix ligger noe bak, men har den beste tekniske kvaliteten. Bilde: Netflix og HBO
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. nov. 2016 - 14:44

Jevnt over er norske brukere av tjenester som strømmer blant annet film og serier blitt noe mer tilfredse med tjenestene det siste året, men det er også tjenester hvor brukerne har blitt mindre tilfredse.

Dette viser en undersøkelse EPSI Rating Norge har fått utført, basert på telefonintervjuer med 612 personer i Norge i september og oktober, om den abonnementstjenesten de bruker mest. 

Omtrent halvparten oppga at de abonnerer på en strømmetjeneste for film og serier, noe som er 12 prosentpoeng mer enn på samme tid i fjor. Ifølge EPSI er denne andelen høyere i Norge enn i Sverige og Finland.

I undersøkelsen ble intervjuobjektene stilt omtrent 60 spørsmål, hvor mange skulle besvares på en skala fra 1 til 10. Innhold og teknisk kvalitet er blant områdene personene har blitt bedt om å vurdere. 

Les også: Nordmenn er storforbrukere av strømming på mobilen

HBO Nordic på topp

Undersøkelsen viser at det er HBO Nordic kundene totalt sett er mest fornøyde med. HBO har i alle fall tidligere fått kritikk for den tekniske løsningen, i alle fall sammenlignet med Netflix. Men det er tydelig at kundene nå er langt mer fornøyde med utvalget og kvaliteten på innholdet, enn de er misfornøyde med avspillingsmulighetene. 

Netflix er svært populært i Norge, men ifølge EPSI scorer tjenesten dårligst av de store når det gjelder kvaliteten på innholdet. Den tekniske kvaliteten, inkludert stabilitet, bildekvalitet og brukergrensesnitt, er derimot best blant de målte aktørene. 

Tilfredsheten til kundene av de mest brukte strømmetjenestene. <i>Foto: EPSI Rating Norge</i>
Tilfredsheten til kundene av de mest brukte strømmetjenestene. Foto: EPSI Rating Norge

– Tilgangen på gode TV-serier er hovedårsaken til at kundene velger HBO, sier Fredrik Høst, daglig leder hos EPSI Rating, i en pressemelding. 

– HBO-kundene er også mer tilfreds med det tekniske, og går frem både når det gjelder stabilitet, bildekvalitet og brukervennlighet, men Netflix er fortsatt klart best på dette feltet, sier Høst når digi.no tar kontakt.

Mest fram er det likevel Viaplay som går, som øker kundetilfredshetsresultatet med 4,1 indekspoeng. 

– Viaplay kundene er også mer tilfreds med innholdet, men det tekniske har også blitt bedre. Studien viser også at de ligger et steg foran når det gjelder servicenivå, forteller Høst til digi.no.

Tilfredsheten med TV 2 Sumo har derimot blitt betydelig redusert det siste året. 

– TV 2 Sumo ligger stort sett på stedet hvil sammenlignet med i fjor. Men kundene opplever at prisnivået relativt sett er mindre gunstig i år enn på samme tid i fjor, forteller Høst.  

Dette kan skyldes prisøkningen TV 2 innførte i våres i forbindelse med fotballsendingene.

Leste du denne? De håper appen deres blir musikkens svar på Instagram

Betydelige justeringer

EPSI mener at forskjeller på 2,5 indekspoeng eller mer er signifikante. Leverandører med færre en kundetilfredshetspoeng enn 60 har ifølge EPSI store vanskeligheter med å motivere kundene til å bli, mens resultater over 75 peker på en sterk relasjon mellom leverandør og kunde.

Gjennomsnittet for bransjen er 66,8 kundetilfredshetspoeng ifølge EPSI. Selv om dette er noe høyere enn for både ett og to år siden, samtidig som at bruken av strømmetjenestene har økt betraktelig, mener EPSI at det ikke er noen utpreget begeistring å spore blant kundene. 66,8 poeng indikerer at kunden verken er godt fornøyde eller misfornøyde. 

Til sammenligning har tilfredsheten med de tradisjonelle tv-leverandørene gått ned fra 67 til 64 kundetilfredshetspoeng det siste året.

– Kvaliteten på innholdet er totalt sett akseptabel, men det er ingen tvil om at strømmekundene fortsatt etterlyser bedre og nyere innhold, fortsetter Høst.

Lite behov for service

De intervjuede er noe mindre fornøyde med servicenivået til strømmetjenestene enn det som er tilfellet overfor de tradisjonelle tv-leverandørene. Men mens to av tre tv-kunder har vært i kontakt med sin tv-leverandør, har bare hver tiende strømmekunde vært i kontakt med sin leverandør av strømmetjenester. 

De fleste av strømmekundene opplever ifølge EPSI at det er svært enkelt å benytte tjenestene. Svært få har klaget på den tekniske kvaliteten. 

– Kort fortalt så sier strømmekundene at de får bra valuta for pengene, sier Høst. 

Ifølge analyseselskapet bidrar dette til at lojaliteten til kundene er god, og at de faktisk uttrykker langt større lojalitet til strømmeleverandøren de bruker, enn det kundene av tradisjonell tv-distribusjon gjør. 

Mer informasjon om undersøkelsen finnes på denne siden.

Les også: Har de mest fornøyde bredbåndskundene for sjuende år på rad

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.