IT-BRANSJEN

Sjokk og vantro. Det beskriver den ukrainske proffspillerens møte med OpenAI sin Dota 2-bot

Lærte seg spillet på to uker.

Sjokk og vantro. Det beskriver uttrykket til den Ukrainske Dota 2-stjernen i møtet med OpenAI sin bot.
Sjokk og vantro. Det beskriver uttrykket til den Ukrainske Dota 2-stjernen i møtet med OpenAI sin bot.
14. aug. 2017 - 09:03

Ingen liker å bli slått av en nybegynner, spesielt ikke en som bare har spilt i to uker. Og bare mot seg selv. 

Men det var det som skjedde da Elon Musk-eide OpenAI klarte å danke ut proffen Dendi under en egen oppstilling i verdensmesterskapet i Dota 2 i helgen.

Den ukrainske 27-åringen tapte den første runden etter ti minutter. Han ga seg tidlig i andre runde da han skjønte at tapet var nært forestående.

Spillet hadde spesielle regler, hvor en rekke handlinger var ulovlige eller deaktiverte. I tillegg var det kun to spillere, inkludert boten, på banen. Dota 2 spilles gjerne med ti spillere totalt.

Overlegen

– Jeg trodde aldri jeg skulle se deg spille mot en bot, og ikke vite hvem som ville vinne, sier kommentatoren til ukraineren.

– Ikke jeg heller. Denne fyren er farlig! Han dominerer, sier Dendi med vantro i blikket.

Maskinens mikromanagement - styring av sin karakter - var overlegen, og den var eksepsjonelt god til å blokke monstre og unngå angrep fra motstanderens karakter. 

Dota 2 er et såkalt multiplayer online battle arena (MOBA)-spill, lignende det enda mer populære League of Legends.

I korte trekk går det ut på å styre en karakter gjennom bølger av monstre, hvor målet til slutt er å ødelegge motstanderens base. Karakteren blir bedre utover i spillet. 

Artikkelen fortsetter under videoen.

Spilte mot seg selv

Ti mann fra OpenAI har jobbet med å utvikle den kunstige intelligensen. Den skal ikke ha fått noen instrukser eller opplæring fra mennesker utover det endelige målet, som er å slå motspilleren.

– Boten lærte spillet fra bunnen av ved å spille mot seg selv. Dette er et steg mot å bygge AI-systemer som kan utføre godt definerte mål i rotete og kompliserte situasjoner hvor mennesker er involvert, heter det i en kort bloggpost fra selskapet.

Den «benytter seg ikke av imitasjonslæring eller tre-søk», heter det videre. Tre-søk benyttes av den kunstige intelligensen i flere andre dataspill, deriblant Rome 2: Total War. Utover dette er de sparsommelige med informasjon om teknologien bak.

Først sjakk, så Go

I 1997 skapte IBM bølger gjennom sjakkmiljøet da regjerende verdensmester Gary Kasparov ble slått av selskapets sjakkspillende datamaskin Deep Blue.

Siden den gang har maskinene for lengst blitt bedre enn menneskene. Mens Magnus Carlsen leder FIDE-rankingen med 2822 i rating, kunne Komodo 9-programmet i 2015 skilte med 3340 i rating.

Men sjakk er et forholdsvis enkelt spill for en maskin å mestre. Det skulle nesten ta et tiår før boter klarte å mestre brettspillet Go, som blant annet er populært i Sør-Korea. Mens antall lovlige trekk regnet ut fra startposisjonen i sjakk er omtrent 10^46, er det tilsvarende tallet for Go omtrent 2×10^170. 

Men kompleksiteten i disse er bare småtterier sammenlignet med Dota, i alle fall om vi skal tro Elon Musk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra