Mandag lanserte selskapet OpenAI, som står bak den generative språkmodellen ChatGPT en ny versjon av modellen tilpasset større bedrifter.
Det melder Reuters.
På sin egen offisielle blogg har OpenAI nemlig kunngjort ChatGPT Enterprise – en slags «turboutgave» av den kjente språkmodellen som primært henvender seg til bedrifter og organisasjoner.
Tjenesten skal ha tilgang til GTP-4, den siste generasjonen av modellen. Det gir raskere prosessering. Den skal også være sikrere, beskyttet av AES 256- og TLS 1.2+-kryptering, og brukerne skal være trygge på at data de legges inn ikke lekkes av modellen eller brukes til å trene den videre.
Modellen kan håndtere større mengder inndata fra brukeren, opp til 32K, gjøre «avansert dataanalyse», og tilpasses til bedriftens behov, skryter selskapet. Tjenesten kommer med eget brukergrensesnitt der ulike brukere i bedriften kan samarbeide om en oppgave.
ChatGPT Enterprise inkluderer også ubegrenset tilgang til en av OpenAIs egne plugin-moduler til ChatGPT, Code Interpreter, som er beregnet på å tolke og kjøre kode i programmeringsspråket Python.
Code Interpreter har ifølge OpenAI allerede vist seg nyttig innen oppgaver som matematiske problemer, dataanalyse og visualisering, og å konvertere filer mellom ulike formater.
Allerede utbredt
Det har gått ni måneder siden ChatGPT ble lansert og tok nettet med storm. Allerede i januar hadde tjenesten 100 millioner månedlige brukere.
Nå har OpenAI telt opp hvor mange av de såkalte Fortune 500-selskapene som har registrert en konto på ChatGPT. De fant at hele 80 prosent allerede er brukere.
Slik skal ChatGPT-skaperen forberede seg på «katastrofale» konsekvenser av kunstig intelligens
Dermed går selskapet inn i det nye markedet med optimisme.
Blant selskapene OpenAI har fått med seg som tidlige brukere, finner vi PWC, Klarna, Estée Lauder og Canva.
Knippet med selskaper «redefinerer hvordan de operer, og bruker ChatGPT til å få tydeligere kommunikasjon, fart på kode-oppgaver, raskt utforske svar på komplekse forretningsspørsmål, assistere med kreative oppgaver og mye mer» skriver selskapet på egen blogg.
Konkurrerer mot egen partner
I januar gikk Microsoft inn med en investering på rundt 100 milliarder kroner i OpenAI for et såkalt partnerskap, og lovet mer ChatGPT-støtte i Microsoft-porteføljen.
Snart fulgte både ChatGPT-støtte i søkemotoren Bing og i samarbeidsverktøyet Teams.
Bedrifter som vil bruke de siste verktøyene fra Microsoft internt, må imidlertid koble seg på Azure. Det trenger ikke abonnenter på OpenAis nye tjeneste.
På spørsmål om de nye tjenestene ikke konkurrerer med Microsofts produkter, svarte en talsperson fra OpenAI ifølge Reuters at «kundene kan velge hvilken plattform som er riktig for dere bedrift».
Hva bruken koster, sier blogginnlegget fra OpenAI ingenting om.
Europeiske KI-kjemper slår seg sammen