Nettstedet Barbara.no skal skrive om bærbare datamaskiner, og leve av annonseinntekter.
Ansvarlig redaktør Mohammed Sourouri forklarer, i en pressemelding i anledning lanseringen:
- Markedet for bærbare datamaskiner er i sterk vekst, noe de fleste tradisjonelle datapublikasjoner ikke ser ut til å ha fått med seg. (...) De har rett og slett sovet i timen. Jeg har personlig savnet gode sider om dette temaet, og ettersom jeg ikke fant noen, ble jeg nødt til å lage en selv, smiler Sourouri.


Gates omdefinerer Tablet PC på Comdex
Kropps-PC tilgjengelig før jul
Smør PC-en inn med solfaktor og ta den med på ferie
Din Dell-PC kan begynne å brenne
iBook blir "livsstils"-maskin i Norge
Ras av bærbare PC-er med gigahertz-prosessor
NEC velger Crusoe til sin minste bærbare
Avanserte bærbare fra Crest
Bærbar PC med CD-brenner
Nettstedet skal teste datamaskiner og gi anbefalinger til kjøpere, samt skrive om nyheter i bransjen.

Det arbeides med å utvikle en prisguide, slik at man enkelt kan finne ut hvor datautstyret man ønsker å kjøpe er billigst. Barbara.no har også diskusjonsforum hvor leserne kan diskutere bærbart utstyr, og et bruktmarked.
Sourouri er ikke redd for tørken i annonsemarkedet. - De fleste nettstedene som skal leve av annonseinntekter i dag sliter økonomisk. Etter mitt syn er dette fordi nettstedene er for generelle, og og derfor ikke kan tilby annonsørene tilstrekkelig målrettet annonsering. Jeg skjønner godt at produsenter eller forhandlere av bærbart utstyr ikke ønsker å annonsere på SOL, men jeg er overbevist om at de kommer til å annonsere hos oss, sier han.
Sourouri har tidligere jobbet for Hardware.no, men hopper av det prosjektet for å jobbe med Barbara.