Lanserer sin egen Kvasir-konkurrent

Svenske Eniro eier Sol.no og Kvasir.no, men åpner nå en tredje nettadresse med mye av det samme.

Svenske Eniro kjøpte i november 2001 Sol/Kvasir, som den gang var det største norske nettstedet.

Og inntil i nå har man bare beholdt tjenestene slik de var. Men nå har Eniro åpnet Eniro.no, et nytt søkenettsted. Selskapet skal bruke hele 15 millioner kroner for å skape oppmersomhet rundt det nye nettstedet.

Vanligvis følger det av en slik sastning at man kutter et av de gamle nettstedet og leder folk som taster inn adressen direkte til det nye. I dette tilfelle kunne man ha gjort dette med Kvasir, for Eniro.no gjør samme jobb som Kvasir.

Faktisk akkurat samme jobben på nettsøk. For det er Google som ligger i bakgrunnen og gjør selve søket på begge tjenestene.

Men Eniro skal ikke legge Kvasir, understreker informasjonssjef i Eniro Norge, Gurli Høeg Ulverud.

- Kvasir er et svært innarbeidet merkenavn som vi skal beholde. Eniro gir oss sjanse til å markedsføre oss overfor andre grupper og hente tilbake en del av brukerne som har gått til Google eller MSN, sier hun til digi.no.

Eniro.no har i tillegg til vanlige søkemuligheter fått wap-søk for mobiltelefoner. Tjenesten overtar også muligheten for kartsøk som hittil har ligget på Kvasir.

- Vi har brukt store ressurser på å legge inn 124.000 norske bedrifter i eniro.no, integrert med kart og veibeskrivelser. På toppen av 10-talls millioner til produktutvikling ruller vi nå ut en lanseringskampanje til mer enn 15 millioner kroner, skriver Eniro i sin pressemelding.

Til toppen