Arkivfoto.
Arkivfoto. (Bilde: Vidar Ruud / NTB scanpix)
EKSTRA

Blockchain

Engasjerer student-team til å se på bruksområder for blockchain i Statoil

– Studentene kan gi et annerledes perspektiv, sier innovasjonssjef i Statoil.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

LYSAKER (digi.no): Hva kan blockchain og andre nye teknologier bety for energibransjen, og har et stort selskap som Statoil noe å lære av studenter uten arbeidserfaring?

– Ja, mener gründer og administrerende direktør Annette Fosaas i The Innovation Effect. Hun leder et selskap som har som forretningsidé å koble sammen private og offentlige selskaper med team av studenter – hvor studentene skal fungere som konsulenter og rådgivere for selskapene. The Innovation Effect har til nå ferdigstilt mer enn 60 prosjekter i 40 ulike organisasjoner, og med 250 studenter involvert totalt.

Ett av de nyeste prosjektene er i samarbeid med Statoil, hvor et studentteam skal se på potensialet for blockchain i energibransjen. Teamet er satt sammen av The Innovation Effect i samarbeid med Statoil. 

– Studentene kan gi et annerledes perspektiv for Statoil både ved å gi tilgang til den nyeste akademiske tenkningen på tvers av en rekke ulike disipliner, og som noen som i stor grad bruker nye digitale teknologier som blockchain, sier Ragnhild Ulvik, Vice President Innovation i Statoil i en uttalelse. 

Oljeselskapet tror studentene vil utfordre selskapets syn på hvordan nye teknologier som blockchain kan påvirke dem, og håper prosjektet vil gi ny innsikt og nye perspektiver som Statoil ikke hadde kommet frem til på egen hånd. 

– Statoil søker å både bli utfordret av de beste studentene, og stimulere læring og at unge kreative hjerner og Statoil-teamene som jobber med disse temaene kan skape noe sammen.

Brenner for blockchain

Jonas Dammen er student ved NTNU i Trondheim, og går datateknologi for fjerde året, med spesialisering innenfor kunstig intelligens. Da han var utvekslingsstudent i Australia i fjor fikk han mulighet til å fordype seg i blockchain, og hans erfaring og interesse for feltet fikk han til å søke om å få bli med på Statoil-prosjektet.

Dammen forteller til digi.no at han synes det er spennende å jobbe med blockchain med en stor aktør som Statoil, i stedet for å bare lese om tematikken. 

Jonas Dammen, student ved NTNU.
Jonas Dammen, student ved NTNU. Foto: Kurt Lekanger, digi.no

– Jeg er veldig interessert i ny teknologi og hva teknologien kan gjøre for oss i fremtiden, og vil gjerne ta del i det og forstå det. 

Han tror det kan finnes mange bruksområder for blockchain-teknologi i et selskap som Statoil. 

– De har en ganske omfattende verdikjede. Siden de jobber innenfor et så stort område, har de mange muligheter. 

Som eksempler nevner han hvordan blockchain kan brukes til å sikre og spore transaksjoner, og at man kan bruke teknologien til å bevise noe til en tredjepart. Han forteller at studentteamet har gjort mye research for å se på hva andre har gjort med blockchain, for å få idéer til hva det kan brukes til hos Statoil. Foreløpig er de helt i startfasen på prosjektet, som skal vare i tilsammen åtte uker. 

Dammen sier at de, Statoil og The Innovation Effect har tre mål når prosjektet er ferdig. For det første skal de lage en slags «blockchain for dummies», som skal gjøre det enklere for Statoil å forstå blockchain – slik at flere i bedriften skal ha mulighet til å se mulighetene. Mål nummer to er å se nærmere på hvordan Statoil kan bruke blockchain i sin verdikjede og integrere det med de løsningene de har i dag – for eksempel til å effektivisere prosesser. 

– Det tredje målet er å se på hvordan de som energiprodusent kan holde seg «sustainable» fremover. Og der er det mye potensiale, sier Dammen.

Som eksempel på innovativ bruk innenfor energibransjen nevner han smartgrid – altså neste generasjon strømnett hvor kommunikasjonsteknologi brukes for å utnytte kapasiteten i nettet bedre. I et neste generasjons smartgrid kan hver enkelt husstand produsere sin egen strøm ved hjelp av solceller, og blockchain og blockchain-baserte såkalte «smarte kontrakter» kan brukes som en underliggende teknologi for kjøp og salg av strøm mellom husstander – helt automatisk. 

– Er det mye hype rundt blockchain?

– Blockchain-teknologien har en modningsfase. Den er langt fra moden etter min mening. Det er mange som jobber med produkter og løsninger, men det er lite som er tatt ordentlig i bruk – selv om det er mye testcaser, sier Dammen.

Han mener imidlertid at det ligger et stort potensiale i teknologien, og at det er viktig for store selskaper å være oppdatert og aktivt undersøke hva slike nye teknologier kan brukes til. 

– Det er veldig mange muligheter, men det kommer til å være en prosess – og ting vil ta litt tid. Det er et kjempestort potensiale blant annet innenfor «internet of things», legger han til.

Dammen er svært positiv til måten The Innovation Effect har satt dyktige personer i Statoil sammen i team med studentene. Han mener studentene har mye å bidra med – som nye tankesett og nye metoder, og forteller at Statoil er veldig åpne for nye idéer. Samtidig tror han også at de som studenter har nytte av å bytte ut den vanlige studenttilværelsen med en periode ute i en bedrift.

– Det blir en helt annen måte å jobbe på, du får ny innsikt og vi får sett på problemstillinger vi ikke ville ha tenkt på ellers. Vi lærer veldig mye, vi møter mange med mye kunnskap. Vi kommer tett på bedriften, og får mye relevant kunnskap som vi får nytte av – og vi får testet ut det vi lærer på skolen, for eksempel rundt metoder. 

Han legger til at de The Innovation Effect har spilt en avgjørende rolle i prosjektet.

– De klarer å linke oss sammen på en bra måte – og er med på møter, og jobber med å få samarbeidet bra mellom bedriftene og studentene. De leder mye av prosessen, som gjør at vi får mye mer ut av det.

Skal ende opp i noe som kan tas i bruk i Statoil

Annette Fosaas i The Innovation Effect forteller at studenter som har bachelor eller master kan registrere seg i selskapets database, og så søke på prosjekter både i Norge og internasjonalt. Studentene må regne med å bruke i gjennomsnitt rundt 15 timer i uken gjennom prosjektperioden, som varer i åtte uker. Man får betalt for å delta, og får også en attest etter gjennomført prosjekt.

Markeds- og prosjektansvarlig Ida Sophie Johansen (til venstre) og eier og adm. dir. Annette Fosaas i The Innovation Effect.
Markeds- og prosjektansvarlig Ida Sophie Johansen (til venstre) og eier og adm. dir. Annette Fosaas i The Innovation Effect. Foto: Kurt Lekanger, digi.no

I tillegg til Statoil-prosjektet har selskapet også jobbet med en rekke andre store og små selskaper, som Orkla, Atea, Telenor og mange andre. 

Fosaas forteller at de snakker med selskaper hele tiden for å finne nye prosjekter. 

– Vi kaller det for skreddersydde innovasjonsprosesser. Vi har et fasedelt program som studentene ledes igjennom, som er utviklet i samarbeid med Høyskolen Kristiania, sier Fosaas.

I løpet av prosjektperioden har The Innovation Effect en rekke møter med studentene, før man setter sammen teamene med personer med interesse og kunnskap om de aktuelle fagfeltene. Deretter har man et såkalt «match-møte» der selskapene og studentene treffer hverandre for første gang. Når prosjektet er ferdig får bedriften – Statoil i dette tilfellet – en rapport og en strategi for hva de kan gjøre videre.

– Dette er ikke en rapport som skal havne i skuffen når prosjektet er ferdig, det er et handlingsdokument. I dette prosjektet er det kortsiktig fokus: Hva kan vi implementere og hvordan skal vi implementere det hvis vi skal starte neste måned, sier Ida Johansen, markeds- og prosjektansvarlig i The Innovation Effect.

I dette tilfellet skal det lages en prototyp på et produkt som skal brukes internt i Statoil – men tittelen «explaining and exploring blockchain». 

– Det handler også om risikovurderinger, om å finne et felles språk for å kommunisere denne teknologien. Målet er at det skal være noe som er implementerbart, for teoretiske oppgaver har studentene nok av på skolen, sier Johansen. 

Resultatene fra prosjektet vil bli presentert på Oslo Innovation Week den 28. september. 

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen