Selskapet legger nå ned produksjonen av mobiltelefoner og blir et programvareselskap. Det er hyggelig at folk prøver og er villig til å satse, men oddsene var meningsløst dårlige.
Det er mulig for et nytt og lite selskap å utvikle en ny mobiltelefon, men det er ikke mulig for dem å produsere den til en konkurransedyktig pris. I et så modent marked som mobiltelefoner er forskjellene mellom produktene små og det er nesten umulig å lage en modell som virkelig er annerledes og som dermed kan være dyrere.
Men det største problemet kommer egentlig etter den første lanseringen. Selskapet har typisk brukt to år på å lage en mobiltelefon, men har kanskje bare tre måneder på å lage en ny. Det er derfor bare de store som har råd til å kjøre mange parallelle utviklingsteam som overlever.
Produksjon er også et stort problem - det hadde ikke hjulpet om Magcom-telefonen var perfekt, små selskaper kan ikke reservere stor produksjonskapasitet hos underleverandører eller bygge den opp selv. Og Magcom-telefonen var ikke perfekt - det skal mye til at versjon 1.0 er det. Telefonen var dyr, brukte et eget operativsystem og manglet funksjoner som GPRS.
I tillegg var Magcom uheldige og traff en bransje på vei ned i en bølgedal som nå sliter med overproduksjon. Synd, men norske gründere skal ha virkelige innovative ideer for å satse på produksjon av fysiske varer.