– Siden 2022 har det vært en mangedobling av GPS-bortfall over Øst-Finnmark, forteller Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i en melding som ble sendt ut tirsdag formiddag.
Nkom opplyser at mens det i 2020 ble meldt inn 20 dager med utfall av GPS-signaler i Øst-Finnmark som følge av jamming. I 2022 var tallet økt til 120 dager. Nå i 2023 er det bortfall nesten daglig.
Jamming er forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler, mens spoofing er utsending av falske signaler for å lure mottakeren som tar imot disse signalene.
Økte etter Russlands invasjon
Avdelingsdirektør John-Eivind Velure i Nkom forteller til Inside Telecom at økningen i jammeaktiviteten faller sammen i tid med Russlands invasjon i Ukraina.
– Det var forstyrrelser også før 2022, men vi så at aktiviteten økte fra mars 2022 og utover. Så jammingen kan trolig knyttes til krigen, uten at vi kan slå det fast sikkert, sier Velure, og bekrefter at forstyrrelsene kommer østfra, fra Russland, selv om den nøyaktige posisjonen for signalutsendelsene ikke er slått fast.
Nkom kan heller ikke si sikkert at jammingen utføres spesifikt for å forstyrre GPS-signaler i Norge.
– Grunnen til jammingen kan vi ikke fastslå sikkert. Det kan for eksempel være for å beskytte eget utstyr, sier Velure.
Han forteller at GPS-forstyrrelsene i all hovedsak forkommer i stor høyde.
– Det er noenlunde stabile forstyrrelser som slår inn flere tusen fot over bakken. Dermed er det i hovedsak fly i stor høyde som merker jammingen, og de har andre systemer som kan brukes i stedet for de GPS-baserte. Det hadde vært mye mer kritisk hvis jammingen var merkbar i lav høyde, slik at de for eksempel påvirket helikopterlandinger, men det er selvsagt ingen ønsket situasjon likevel.
Nkom: Nå kommer det an på virkemidlene
Vanskelig å få stoppet
– Hva gjør norske myndigheter for å få slutt på jammingen?
– Det er komplisert, for det er ikke lett å få gjort så mye mot Russland i sagens situasjon. Tidligere tok vi opp slike tilfeller i møter på diplomatisk nivå, men nå er det lite av den typen kontakt med Russland. Men vi har opprettet en effektiv varslingstjeneste med god kommunikasjon, så når forstyrrelsene oppstår blir det raskt kjent blant brukerne av GNSS-systemer som GPS og Galileo. Det er også viktig å gjøre seg mindre sårbar for jamming ved å ikke bruke bare ett system, sier Velure.
– Overvåkes jammingen, eller baserer man seg på at den meldes inn etter hvert som forstyrrelsene oppleves?
– Vi har naturlig nok ikke plassert ut måleinstrumenter som kan registrere jamming i så stor høyde som der signalene opptrer, så vi er avhengig av at forstyrrelsene meldes inn. Men vi foretar også egne målinger fra helikopter for å verifisere varsler vi får fra luftfarten, og sjekke om jammingen er stabil eller endrer seg på noen måte.
Lokal jamming et problem
– Er det meldt om hendelser eller farlige situasjoner som følge av jammingen?
– Så vidt jeg vet er det ikke kommet meldinger om det knyttet til jammingen det meldes om i Øst-Finnmark. Men vi har hatt tilfeller andre steder i landet hvor luftfartøyer har opplevd lokal jamming, sier Velure, og forteller at helikopter fra luftambulansen er blitt forstyrret av jamming i Oslo og i Arendal.
Han forteller at Nkom har samarbeidet med politiet i disse tilfellene, og blant annet beslaglagt jammere i biler. Utstyret er ulovlig, men lett å skaffe etter som det kan kjøpes på nettet.
– Er dette guttestreker?
– Man kan jo lure på hvorfor det gjøres. En mulighet er at man prøver å skjule seg selv, for eksempel i forbindelse med manipulering av kjørebøker. I så fall er det jo snakk om mer enn guttestreker, men man har kanskje ikke tenkt over at konsekvensene av jammingen kan være mye mer omfattende enn det man ville oppnå.
Nkom er en av arrangørene av den store jammetesten som denne uken arrangeres på Andøya i Nordland. Målet med de testene er å utvikle utstyr som er mindre sårbart for jamming og spoofing, og utvikle metoder for å begrense effektene av slike signalforstyrrelser.
Stavanger-festival hacket: – Virker som ren utpressing