Digitalisering og offentlig IT

Ny lov: Slik vil regjeringen beskytte deg på nett

Regjeringen sender forslag til ny lov om digitale tjenester på høring. Målet er å gjøre internett tryggere og stille strengere krav til teknologiselskaper. 

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung. Arash A. Nejad
3. juli 2025 - 07:48

– Det er på høy tid at norske forbrukere får større beskyttelse på nett, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) i en pressemelding. Onsdag presenterte hun lovforslaget som skal implementere EUs forordning om digitale tjenester (DSA) i norsk rett.

Lovforslaget inneholder blant annet forbud mot atferdsbasert reklame rettet mot mindreårige, forbud mot reklame basert på sensitive personopplysninger, strengere krav til merking av reklame og forbud mot manipulativt design på nettsider.

– Dette er et stort skritt på veien mot å gjøre internett tryggere, spesielt for barn som er en særlig sårbar gruppe, sier Tung.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal føre tilsyn med de nye reglene, med støtte fra Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Datatilsynet. Regjeringen tar sikte på at loven skal tre i kraft sommeren 2026.

– Dette er tung datakraft, sky og kunstig intelligens, sier direktør Nils Kristian Liveng-Ness (t.h.) i BW Velora, her sammen med daglig leder Sven Ombudstvedt i Frier Vest.
Les også:

Storskala datasenter på trappene i Grenland – kan bli på nivå med Google i Skien

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.