NIX

Måtte hente inn folk: Norges knutepunkt for internett kjenner på det ekstreme korona-trykket

Mange titalls fiberkabler er koblet til Cisco-svitsjer som i dag utgjør hoveddelen av samtrafikkpunktet NIX1.
Mange titalls fiberkabler er koblet til Cisco-svitsjer som i dag utgjør hoveddelen av samtrafikkpunktet NIX1. (Foto: Harald Brombach)
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Norwegian Internet eXchange (NIX) har den siste uken opplevd enorm økning i trafikk. Teknikerne jobber i disse dager på spreng for å holde Norges internett i i gang.

Siden forrige uke har trafikken hos NIX økt med 50 prosent, og internett-knutepunket forbereder seg på fortsatt trafikkøkning i ukene som kommer. 

– Det er ingen tvil om at det er hektiske dager i denne ekstraordinære situasjonen. Vi ser at båndbredden og kapasiteten den siste uken har økt betraktelig, sier seksjonssjef Petter Bjørbæk ved Universitetet i Oslos senter for informasjonsteknologi (USIT) til digi.no.

Startet opp 1993

Seksjonssjef Petter Bjørbæk ved Usit (t.v.) og Eirik H. Blix kobler til 100 GBit/s optiske kabler i Blix Solutions' ruter hos Digiplex. Foto: Howard Gittela

Det opprinnelige samtrafikkpunktet, NIX1, ble etablert allerede i 1993, og er blant de eldste i Europa.

NIX1 står på Blindern i Oslo, men har armer til Digiplex på Ulven, og HMG9 på Bjerke.

Det kritiske trafikkpunktet i Norge, som sørger for lav svartid til norske nettbrukere, kjører med redundante løsninger på kjøling- og strøminfrastrukturen.

Et hav av kunder oppgraderer i disse dager egen kapasitet for å møte den massive etterspørselen i nettet.

Netflix og Amazon

På kundelisten står alle de store aktørene som Amazon, Netflix, Microsoft, Cloudflare, Verizon, Telenor, Get, Altibox og Globalconnect.

– Vi følger kontinuerlig med og utvider med ekstra kapasitet der det er nødvendig. Utfordringen er selvfølgelig at utvidelse av kapasitet og eventuelle endringer i noen tilfeller fører til korte brudd.

– Det trenger ikke nødvendigvis påvirke opplevelsen til brukerene, men slikt arbeid vil alltid medføre risiko. Vi gjør selvfølgelig alt vi kan for at NIX skal fungere optimalt og stabilt. Alt av arbeid som er nødvendig relatert til nødvendige kapasitetsøkninger, utføres grytidlig om morgenen eller på natten, sier Bjørbæk.

Fem ansatte jobber på spreng for å øke kapasiteten til NIX–kundene når trafikken nå har gått i taket. 

Les også

Et godt samarbeid med IT–avdelingene på universitetene i Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø gjør det mulig for USIT å ta ansvar for helheten av driften for alle de de norske samtrafikkpunktene.

Cisco-utstyr

NIXene benytter switcher fra Cisco, og består av en fysisk og logisk infrastruktur der ISP-er, CDN-er og andre sentrale tjenestetilbydere kan utveksle trafikk.

Knutepunktet tilbyr to adskilte løsninger (NIX1 og NIX2), hvor kundene oppnår ekstra feiltoleranse. 

Den siste uka har trafikken økt med 50 prosent. Seksjonssjef Petter Bjørbæk venter at veksten bare kommer til å fortsette.

NIXene kjører på switcher fra Cisco i Catalyst- og Nexus-serien.

– På nåværende tidspunkt vurderer vi at utstyret er godt rustet til å håndtere det sterkt økende behovet for båndbredde, men vi følger kontinuerlig med og oppgraderer om nødvendig, sier nettsjefen.

Å koble seg på 100 gigabit koster 10.000 kroner, mens årlige utgifter beløper seg til 200.000 kroner. Det er billig, om vi sammenligner med tilsvarende tjenester i andre land.

Jobber på spreng

Merker en kunde eller ISP tregheter i nettet, er det svært viktig for NIXs teknikere å løse flaskehalsen så fort som mulig. Nettsjef Bjørbæk tror trafikkmengden bare kommer til å øke og øke de nærmeste ukene.

 – Vi har kontroll på situasjonen, men de siste dagene har helt klart vært veldig hektiske, sier Bjørbæk til digi.no.

Om NIXene skulle gått ned, vil norske internettbrukere merke det hardt. Mye av trafikken vil da rutes ut av Norge og via Sverige eller Amsterdam. Det ville skapt store hopp i svartiden for norske internettkunder. 

Les også

Hjemmekontorene ville gått i sirup, og hundretusenvis av brukere vil oppleve forsinkelser.

Rotnavnetjenere

– Behovet for NIX kommer veldig tydelig frem i dagens situasjon. Behovet for lav forsinkelse og kort reisevei er avgjørende for kvaliteten på samhandlingen når arbeid nå gjøres fra hjemmekontoret.

I internasjonal sammenheng er NIX relativt små. Derfor samarbeider de med svenske Netnod.

Stocholm har i lang tid vært internett-knutepunktet i Norden, og USIT samarbeider med Netnod om blant annet rotnavnetjenere (DNS).

Netnod har ansvaret for én av 13 av verdens rotnavnetjenere. En kopi av disse, samt av to andre, finnes i Oslo.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen