Salget er et forsøk på å øke mulighetene for at EU-kommisjonen vil godta en fusjon mellom WorldCom og MCI, og er også ment å bidra til at amerikanske justis- og telemyndigehter kommer til en positiv konklusjon i deres vurdering av fusjonen.
For EU-kommisjonen er et fusjonert WorldCom/MCI en klar markedsleder på Internett, med over 50 prosent av verdens Internettrafikk, og det er denne stillingen som gjør at kommisjonen har tatt affære, og har satt 15. juni som siste frist for de to selskapene til å komme med nye forslag som skal kunne gjøre det mulig for kommisjonen å si ja til en fusjon.
Salget betyr også at styreleder i Cable & Wireless, Richard Brown, som har en fortid i Ameritech, Sprint og CompuServe, får en betydelig positiv konkurransefaktor på det britiske telemarkedet, der British Telecom er hovedkonkurrenten, selskapet som først lanserte planene om å kjøpe MCI.
Cable&Wireless kjøper Internett-delen av MCI for nesten 4,5 mrd. kroner i kontakter, og overtar kontrakter med MCIs 1300 ISP-kunder, men ikke MCIs direktekunder.