Juss og samfunn

Melder Google til datatilsyn for å kamuflere reklame som e-post

Google ignorerer EU domstolens dommer om direkte markedsføring på e-post og sender ulovlig reklame til brukerne, mener personvernorganisasjonen NOYB.

De to annonsene øverst i innboksen ligner til forveksling andre e-poster, men brukeren har aldri samtykket til å få dem.
De to annonsene øverst i innboksen ligner til forveksling andre e-poster, men brukeren har aldri samtykket til å få dem. Foto: Oskar Hope-Paulsrud
Marianne GjessingMarianne Gjessing– Journalist
24. aug. 2022 - 17:00

− Det er ganske enkelt. Spam er kommersielle e-poster sendt uten samtykke, og det er ulovlig. Spam blir ikke lovlig bare fordi de blir generert av e-post-leverandøren, sier Romain Robert, advokat i personvernorganisasjonen NOYB på organisasjonens nettsider.

Du har kanskje lagt merke til dem, annonsene som dukker opp øverst under reklame-fanen i Gmail. De er merket som annonser, men ligner ellers til forveksling de e-postene du har samtykket til å få.

Dette er annonser kamuflert som e-poster, mener personvern-aktivistene, og de melder Google til det franske datatilsynet, CNIL, for praksisen.

Mangler samtykke

E-poster som inneholder reklame, får du gjerne etter å ha huket av i en liten boks om nyhetsbrev da du handlet på nett, eller fra selskaper du har et lengre kundeforhold til, som medier du abonnerer på eller klubber du er medlem i.

– Når man først vet hvordan standardene settes opp riktig, er jobben som regel rask. Dessverre er det foruroligende mange som ikke har kontroll, sier Per Thorsheim.
Les også:

Frykter trøbbel for e-post

Europeiske markedsføringslover stiller flere krav til når og hvordan selskaper kan sende nyhetsbrev og reklame til deg og meg.

Det har Google ignorert, mener NOYB.

− EU domstolen var ganske tydelig om saken: Om det ser ut som en e-post og lukter som en e-post, så er det en e-post, sier Eliška Andrš, i NOYB i på deres nettsider.

Filtrerer ikke egen spam

Gmail har ellers et ganske godt spamfilter som legger annen spam i en egen mappe for søppelpost. Men annonsene Google selv har generert, havner i innboksen. 

Det reagerer NOYB på.

− Det gir et inntrykk av at brukeren har samtykket til å få disse e-postene, mens de i virkeligheten aldri har gitt noe samtykke, skriver NOYB.

Kan vente flere bøter

Nå risikerer Google nye millionbøter fra CNIL.

Franskmennene delte tidligere i år ut en bot på halvannen milliard kroner til Google for manipulativt design i cookie-bannere. I 2020 fikk teknologikjempen 500 millioner kroner i bot for vanskelig tilgjengelig personvern-informasjon og dårlig samtykkepraksis.

CNIL har rykte på seg for å gå fryktløst etter teknologikjempene, og NOYB håper på kjapp avgjørelse, uten at de andre datatilsynene blir involvert.

Facebook- og Instagram-brukere har måttet ta nye samtykkevalg for å kunne logge inn på sine kontoer den siste uka.
Les også:

Ber igjen brukerne samtykke eller betale – et tredje valg er godt skjult

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.