Mener MMS-prisene er for høye

Telenors egne undersøkelser viser at de viktigste kundene ikke vil betale den prisen de har satt for multimedia-meldinger til mobilen. De synes det er nok med fem kroner per MMS.

Telenor Mobil gikk nylig ut og sa de ville kreve 10 kroner per MMS-melding. MMS er neste generasjons multimedia-meldinger, som til forskjell fra tekstmeldinger (SMS) vil kunne inneholde bilder, filmsnutter, grafikk og musikk.

Prisforslaget møtte sterk kritikk fra mange brukere, og nå har Telenor Forskning og Utvikling testet det i en spørreundersøkelse til de viktigste potensielle kundene - ungdommen. Og ungdommen er ikke villig til å betale mer enn fem kroner per melding, skriver svenske IDG som siterer sin egen publikasjon Computerworld.

Les også:


Undersøkelsen viste også at ungdomsbrukerne mellom 15 og 19 år ikke har så mye penger å søle bort som mobiloperatørene synes å tro. En gjennomsnittlig ungdom bruker 125 kroner måneden på mobiltjenester, og de fleste synes dette allerede er altfor mye.


Telenor har registrert holdningene, men informasjonssjef Sigurd Sandvin sier til Computerworld Norge at de fortsatt synes det er rimelig med ti kroner, men at de vil la markedet bestemme om det skal endres eller ikke.

Andre mobiloperatører som har rukket å lansere MMS, har lagt seg på helt andre priser enn Telenor. Vodafone i Tyskland lar sine kunder sende gratis MMS frem til sommeren, da prisen skrus opp til tre kroner og femti øre per melding - med maks filstørrelse på 30 kilobyte per melding.

Westel i Ungarn har også lansert MMS-tjenester, og de skal ta mellom 2,90 kroner og 12 kroner per melding.

Til toppen