Etter å ha slitt med sin heller lite spektakulære, innkjøpte TV-løsning WebTV
i mange år, ser det ut som isen er i ferd med å smelte rundt Microsofts satsing på interaktiv TV. Nylig inngikk selskapet avtaler med ti nye partnere som skal lage innhold for interaktive TV-tjenester. Likeledes var det Portugal som fikk første smak av interaktiv TV da de nylig lanserte sine tjenester der.
Microsoft Corporation er medlem av OpenCable-gruppen, som skal sørge for åpne standarder på nord-amerikanske kabelnett og set-top-bokser. OpenCable skal tilby et felles grensesnitt for programmering, noe de håper vil få interaktive tjenester til å ta av etter hvert som innhold og tjenester bil tilgjengelig til flere.
Microsoft har sitt eget OpenCable-kompatible initiativ, kalt Microsoft TV Platform, for utbygging av tjenester. Gjennom sitt innholdsprosjekt (Content Builder Initiative, eller CBI) har de hittil fått med seg leverandører som Excite@Home, EzPixTV, FOX Cable Networks, Kobalt Interactive, Spiderdance, og Worldspan blant de rundt 40 selskapene som skal benytte seg av plattformen for utbygging av interaktive tjenester.
SMS-tjenester blir første annonsør på interaktiv digital-TV
Interaktiv TV-reklame snart klar
Italienerne får lage sine egne TV-kanaler
Microsoft mistet kjempekontrakt på digital-TV

.jpg)
også tidligere