Juss og samfunn

Microsoft har fått skikk på TV´n

Microsoft er tett involvert i nye interaktive TV-tjenester. Det er sommer på den nordlige halvkulen, men det kan virke som våren er kommet for Seattle-selskapets TV-satsing.

26. juni 2001 - 15:28

Etter å ha slitt med sin heller lite spektakulære, innkjøpte TV-løsning WebTV
i mange år, ser det ut som isen er i ferd med å smelte rundt Microsofts satsing på interaktiv TV. Nylig inngikk selskapet avtaler med ti nye partnere som skal lage innhold for interaktive TV-tjenester. Likeledes var det Portugal som fikk første smak av interaktiv TV da de nylig lanserte sine tjenester der.

Microsoft Corporation er medlem av OpenCable-gruppen, som skal sørge for åpne standarder på nord-amerikanske kabelnett og set-top-bokser. OpenCable skal tilby et felles grensesnitt for programmering, noe de håper vil få interaktive tjenester til å ta av etter hvert som innhold og tjenester bil tilgjengelig til flere.

Microsoft har sitt eget OpenCable-kompatible initiativ, kalt Microsoft TV Platform, for utbygging av tjenester. Gjennom sitt innholdsprosjekt (Content Builder Initiative, eller CBI) har de hittil fått med seg leverandører som Excite@Home, EzPixTV, FOX Cable Networks, Kobalt Interactive, Spiderdance, og Worldspan blant de rundt 40 selskapene som skal benytte seg av plattformen for utbygging av interaktive tjenester.




også tidligere
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.