FORBRUKERTEKNOLOGI

Microsoft legger ned YouTube-utfordrer

Soapbox ikke lenger økonomisk forsvarlig.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
22. juli 2009 - 09:56

Microsofts MSN-sjef, Erik Jorgensen, fortalte i går til News.com at selskapet nå har begynt å varsle kunder og partnere om at Soapbox-tjenesten, som er en del av MSN Video, vil bli lagt ned den 31. august.

Soapbox ble introdusert som i en begrenset betaversjon i slutten av 2006. Den ble gjort om til en offentlig betaversjon noen måneder senere, for så å bli en delvis integrert del av MSN Video.

Tjenesten har vært Microsofts forsøk på å utfordre Google-eide YouTube, men har på ingen måte greid å rokke ved Youtubes posisjon som den ledende tjenesten for brukeropplastet video.

Microsoft vil derimot fortsatt tilby MSN Video, som ifølge Jorgensen har 88 millioner unike brukere i måneden, som til sammen ser på 480 millioner videostrømmer hver måned. Soapbox har stått for mindre enn fem prosent av disse videostrømmene.

- Selv om vi vil pensjonere Soapbox-tjenesten i dens nåværende form, vil vi fortsatt satset på brukergenerert innhold og våre andre videotilbud gjennom MSN Video, sier Jorgensen.

Det skal være de vanskelige, økonomiske tidene som er årsaken til at Soapbox nå legges ned, sammen med en del andre av Microsofts produkter og tjenester. Så sent som i forrige uke ble det klart at Microsoft også legger ned mashup-tjenesten Popfly.

Microsoft varslet tidligere i år at selskapet ville måtte gjennomføre store innsparinger, både når det gjelder antallet stillinger og ulike typer utgifter. Trolig er nedleggelsen av tjenestene et resultat av dette.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra