MICROSOFT LUMIA

Microsofts smartmobilsalg halvert på nytt

Svakeste salgstall på mer enn fire år.

Budsjettmodellen Lumia 650 er den eneste Lumia-mobilen Microsoft har kommet med i år.
Budsjettmodellen Lumia 650 er den eneste Lumia-mobilen Microsoft har kommet med i år. Bilde: Microsoft
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. aug. 2016 - 09:24

Microsoft kom ikke med tall for selskapets leveranser av smartmobiler da regnskapstallene for det fjerde kvartalet i selskapets avvikende regnskapsår ble lagt fram i juli, men i ettertid har det likevel blitt mulig å regne seg fram til hvor mange smartmobiler selskapet leverte i forrige kvartal. 

Microsoft har nemlig oppgitt hvor mange Lumia-smartmobiler selskapet leverte totalt i forrige regnskapsår i et dokument til U.S. Securities and Exchange Commission (SEC), det føderale tilsynet som har ansvar for handelen med verdipapirer. Da er det bare å trekke fra leveransetallene for de tre første kvartalene for å finne svaret for det siste kvartalet.

Totalt leverte Microsoft 13,8 millioner Lumia-telefoner i regnskapsåret 2016. I tillegg kommer 75,5 andre mobiltelefoner, først og fremst av den temmelig enkle typen. Begge tallene er betydelig lavere enn i regnskapsåret 2015, da de var henholdsvis 36,8 millioner og 126,8 millioner.

Halvert på nytt

I det første kvartalet i regnskapsåret 2016 leverte Microsoft 5,8 millioner Lumia-enheter. I de to neste kvartalene sank antallet først til 4,5 millioner og deretter til 2,3 millioner enheter. Dermed gjenstår bare 1,2 millioner enheter som ble levert i forrige kvartal, drøyt halvparten så mange som det Microsoft leverte i januarkvartalet og omtrent en sjudel av leveransene i aprilkvartalet i fjor. Dette er det svakeste tallet for Lumia noensinne, bortsett fra i desemberkvartalet i 2011, da de første Lumia-modellene ble lansert.

Ifølge foreløpige tall fra IDC ble det levert 342,4 millioner smartmobiler i forrige kvartal. Med bare 1,2 millioner leverte Lumia-telefoner, var Microsofts andel av dette markedet bare på 0,35 prosent.

Utviklingen har altså vært bekmørk, men ikke overraskende. For selv om selskapet kom med Windows 10 Mobile-baserte enheter i november i fjor og har rullet ut det nye operativsystemet til mange eksisterende Windows-telefoner tidligere i år, så har entusiasmen rundt Lumia-telefonene vært fraværende det meste av året, ikke minst fra Microsoft side. 

Sterke signaler

De store underskuddene og påfølgende oppsigelser i mobildivisjonen som Microsoft kjøpte av Nokia i 2014, har vært de tydeligste signalene på at suksessen har uteblitt.

Men jordomseilingen til Lumia-frontfiguren Joe Belfiore, fraværet av Windows 10 Mobile-oppmerksomhet under Build-konferansen i mars, og de mer eller mindre bekreftede meldingene om at Lumia vil erstattes av Surface Phone i 2017 – altså enda en omstart i mobilsatsingen til Microsoft – har alle bidratt til å styrke bildet av Lumia som produktserie uten noen reell framtid. 

I mellomtiden daler også interessen for Windows som mobilplattform. Riktignok kommer det fra tid til annen kunngjøringer om at andre mobilprodusenter skal lansere én eller flere modeller basert på Windows 10. Men ingenting tyder på at disse modellene har forsynt seg med annen enn smuler av det allerede begrensede markedet for Windows-mobiler. 

Svekkes ytterligere

Selv om Microsoft i 2017 kommer med nye og svært attraktive modeller, så vil mangelen på relevante apper sannsynligvis være enda større enn i dag.

De lave salgstallene som nå preger plattformen betyr trolig ikke bare at færre enn tidligere velger å kjøpe en Windows-basert smartmobil for første gang, men også at brukere som allerede bruker en Windows-basert smartmobil, i større grad enn tidligere går vekk fra plattformen når de skal ha en ny smartmobil. 

Med stadig færre brukere vil ikke Windows Phone/Windows 10 Mobile bli mer attraktiv for vanlige app-utviklere. Tvert imot.

Microsoft har selvfølgelig forstått dette og har tydelig sagt at selskapet i framtiden skal konsentrere mobilsatsingen rundt områder hvor selskapet mener det skiller seg ut, primært mot bedriftskunder som verdsetter sikkerhet, administrasjonsmuligheter og støtten for Microsofts Continuum-funksjonalitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.