BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mobilbrukere klager på SMS-spam

Forbrukerombudet opplever et som som et problem at forskjellige aktører ikke har fått med seg forbudet mot SMS-spam. De må stadig ut og smekke på fingrene.

5. feb. 2002 - 06:54
Bente Øverli


Flere slike tjenestetilbydere digi.no har vært i kontakt med, understreker at de holder seg til normene, blant annet fordi de vet at det skremmer vekk kunder om en sender ut uten å be om samtykke først.

- De høye responsratene på SMS-spam er kun et midlertidig fenomen, til folk er blitt lei av denne typen markedsføring. Både Internett-annonser og e-postspam hadde høye responsrater til å begynne med, men falt markant etter kort tid. Det samme vil skje med SMS, tror Nicolaj Nielsen i danske Strand Consult.

- Første gang det skjer synes man gjerne det er meget "sjovt" å motta en SMS-spam, men etter å ha prøvd slike likegyldige reklamer et par ganger, blir de garantert meget irriterende for stort sett alle forbrukerne, og vil kun medføre svært liten respons, mener han.

Forbrukerombudet mener det er mer uvitenhet enn kriminell bevissthet som ligger bak bruddene på markedsføringsloven.

- Vi opplever at de næringsdrivende er villig til å endre sine rutiner etter at de er blitt gjort kjent med forbudet. Sakene har så langt derfor blitt avsluttet på grunnlag av frivillig ordning, gjennom at de næringsdrivende har bekreftet overfor oss at de vil sørge for at det innhentes tilstrekkelig klart samtykke forut for at markedsføringen sendes, opplyser Øverli.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.