Nå har en av de "fem store", plate- og mediekonglomeratene endelig satt tennene i en av nettets musikkpionérer. MP3.com ble denne uken overtatt av Vivendi Universal, med en kombinasjon av kontanter og aksjer.
MP3.com-grunnlegger Michael Robertson går av som sjef i selskapet, som nå vil bli en integrert del av Vivendi Universals nettbaserte forretning.
Musikktjeneste vil synge duett med Microsoft
Last ned og brenn musikk - mot betaling...
Plategiganter sammen om nettmusikk
Norske plateselskaper starter nettsalg av musikk i år
Fra før av jobber selskapet sammen med Sony med tjenesten pressplay, og har distribusjonsavtaler med både MSN og Yahoo!.
MP3.com har mer enn én million låter i arkivene, og sin helt egne modell for betaling av artister - noe som blant annet lot Oslo-gutten Espen Gulbrandsen tjene sekssifrede beløp på å legge ut musikken sin der.
Selskapet selv har til dels slitt tungt, saksøkt av alt fra plateselskaper til Paul McCartney, og tildelt bøter i milliardklassen.
Spørsmålet er hva Vivendi Universal vil gjøre med de 165.000 artister, produsenter og småselskaper som har lagt ut musikken sin på sidene.
Ifølge analyseselskapet Webnoize skal Vivendi-sjef Jean-Marie Messier ha sagt at de ønsket seg MP3.com for teknologien og for å bruke sidene som distribusjonsplattform.
MP3.com startet som et fristed for alle artister som ikke ble vurdert som gode nok av de tradisjonelle plateselskapene, og det spørs om disse vil gå frivillig inn i armene på Vivendi Universal - som jo er en av de fem store som vanligvis ikke ville tatt i MP3.com-artistene med ildtang.
Dessuten kan det hende Vivendi vil ha mere penger ut av musikkfellesskapet, noe Webnoize mener kan føre til at de hiver ut barnet med vaskevannet, og det med vilje.