Den spennende analysetjenesten og superdatamaskinen til IBM, kalt for Watson, får nå påfyll.
Selskapet bekreftet nylig fem nye tjenester som vil bygges inn i Watson og som vil gjøre analyse- og maskinlæring-mulighetene enda mer omfattende.
Disse tjenestene inkorporeres i Watson Developer Cloud, som altså lar utviklere av tredjeparts-applikasjoner å benytte seg av Watsons kapasiteter.
For noen måneder tilbake bygde IBM åtte nye tjenester inn i Watson, og nå kommer ytterligere fem.
Det kanskje mest relevante for mange er de nye mulighetene for tale-til-tekst og omvendt. Tale-til-tekst-tjenesten er nettskybasert og kjenner igjen tale som da gjøres om til tekst med svært liten forsinkelse. Systemet lærer seg å bli flinkere desto mer det brukes. Ifølge IBM er tjenesten basert på over 50 år med forskning, og gjøres nå tilgjengelig for utviklere av blant annet mobilapplikasjoner.
Tekst-til-tale gjør det motsatte, og leser opp tekstinnhold på engelsk og spansk. Et av alternativene lar brukerne benytte seg av den samme stemmen som Watson brukte i den berømte Jeopardy-konkurransen i 2011.
IBM ruller også ut en tjeneste som kjenner igjen visuelle mønstre. I likhet med tekst til tale bruker også denne tjenesten dyp maskinlæring, og skal kjenne igjen tusenvis av visuelle settinger, symboler og hendelser. Dette kan brukes til organisering av store mengder bildefiler, og dermed for eksempel forstå kundepreferanser, tilkoblinger og lignende.
Videre kommer det tjenester som analyserer tekstbaserte søkestrenger, noe som skal bidra til bedre søkeresultater, samt analyseverktøy som baserer seg på innsamlet informasjon og hjelper til å ta komplekse avgjørelser, både på kundesiden og bedriftssiden.
Blogg-innlegget som omtaler disse nye tjenestene har også lenker til demonstrasjoner av samtlige, der man kan prøve dem selv.