IT-BRANSJEN

Nå kommer Facebooks Finn.no-konkurrent til Norge

Facebook Marketplace.
Facebook Marketplace. Bilde: Facebook
15. aug. 2017 - 15:03

Facebook Marketplace lanseres nå i 17 nye markedet, inkludert Norge. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Dermed får norske Finn.no en stor konkurrent. Ifølge Hegnar.no falt Schibsted-aksjen med 6,4 prosent på Oslo Børs mandag, etter at nyheten ble kjent mandag gjennom DN og TDN Finans. 

– Gjennom vår første utrulling har vi fokuserer på å gjøre det enkelt for mennesker å ta kontakt med hverandre, bla igjennom og oppdage produkter. I mai ble det lagt ut mer enn 18 millioner nye produkter for salg i Marketplace i USA, og det tallet fortsetter å stige, skriver Marketplace-sjef Deborah Liu i pressemeldingen. 

Marketplace har blitt rullet ut gradvis, og vil komme til Norge i løpet av de neste par ukene. Fra før har tjenesten vært tilgjengelig i USA, Australia, Canada, Chile, Mexico, New Zealand og Storbritannia. I tillegg til Norge, vil nå også Sverige, Danmark, Finland, Tsjekkia, Frankrike, Tyskland, Ungarn, Irland, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal, Spania og Sveits få tilgang. 

Både mobil og PC

Marketplace kommer opp som et nytt ikon i Facebook-appen på mobil (Android eller iOS). Den vil også bli tilgjengelig i nettleseren på PC-er, via et symbol på venstre side av nyhetsstrømmen.

Du vil få opp bilder av produkter som er til salgs i området der du befinner deg, og du kan få opp informasjon om hvem som selger produktet. Du kan så sende meldinger til selgeren, på samme måte som du gjør ellers i Facebook – uten at du må registrere deg på en ny tjeneste. 

– Vi ser på det som en måte å tilrettelegge for noe som allerede skjer på Facebook. 550 millioner mennesker verden over besøker allerede kjøp og salg-grupper på Facebook månedlig, sier direktør for Marketplace, Deb Liu til DN.

Administrerende direktør Anders Skoe i Finn.no sier til avisen at de har vært forberedt på lanseringen. Selskapet har allerede skrudd opp reklamebudsjettet med flere titalls millioner kroner, ifølge DN.no, men vil ikke ut med hvor stort reklamebudsjettet er. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.