FORBRUKERTEKNOLOGI

Nå skal rike privatpersoner få kjøpe OLPC

Nå skal privatkunder få kjøpe OLPC til dobbel pris, gjennom kampanjen «Give 1 Get 1».

24. sep. 2007 - 08:18

Masseproduksjonen av barne-PC-en XO til stiftelsen One Laptop Per Child (OLPC) kommer i gang i løpet av oktober, selv om millionbestillingene fra land som Nigeria og Brasil har uteblitt. Håpet er å få produsert opptil 120 000 enheter innen nyttår.

I forrige uke ble det bekreftet at prisen i utgangspunktet blir 188 dollar, nesten dobbelt så mye som det opprinnelige målet på 100 dollar. XO-maskinen har mye spesialutviklet teknologi, og er spesielt konstruert for å være et læremiddel for skolebarn i fattige land.

    Les også:

Hittil er det produsert noen tusen prototyper, hvorav rundt 7000 skal være i bruk i skoler i land som Kampuchea, Rwanda og Brasil.

I dag kunngjør initiativtakeren til OLPC, MIT-professor Nicholas Negroponte, en markedskampanje for å selge XO i USA og Canada.

Slagordet for kampanjen blir: «Give 1 Get 1». Hver kjøper betaler 399 dollar, og får to maskiner. Den ene leveres kjøperen innen jul. Den andre gis til et barn i et utviklingsland. Maskinens verdi utgjør et veldedig bidrag og kvalifiserer til redusert inntektsskatt. Kampanjen kjøres i to uker, fra 12. til 26. november.

I en forhåndsannonsering i utvalgte amerikanske medier som New York Times og Wall Street Journal, sier Negroponte at han håper kampanjen kan tilsvare 100 000 XO-er. Da kan han tenke seg å gi bort 5000 maskiner til barn i hvert av til sammen 20 land, og på den måten utløse interesse for prosjektet fra et grasrotnivå.

Hittil har Negroponte møtt mye velvilje fra statsledere, men forholdsvis få forpliktende bestillinger.

Nigeria og Brasil snakket om å bestille en million eksemplarer hver, men det har uteblitt. Den største bestillingen er fra Peru, på 250 000 maskiner. Mexico og Uruguay skal ha kommet med solide bestillinger, og Italia skal ha bestilt 50 000 XO-er for gratis utdeling i Etiopia. (Etiopia var okkupert av Mussolinis Italia på 1930-tallet: Det kan forklare at dagens demokratiske Italia føler et spesielt ansvar for landet.)

Kampanjen i USA og Canada drives fra dette nettstedet: XOgiving.org.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.