Nesten-enighet om nettmusikk

Platebransjen og forlagene skal være i nærheten av en avtale som kan slippe løs musikktjenester på nettet. De har kranglet lenge, så bransjen venter i spenning.

Plateselskaper og musikkforlag nærmer seg nå en avtale som kan bety at det omsider blir mulig å laste ned lovlig musikk fra de største artistene. De store plateselskapene skal lansere nedlastingstjenester i disse tider, men risikerer søksmål og bråk i forhold til musikkforlagene.

Plateselskapene eier innspillingen, men det er forlaget som sitter på rettighetene til selve låta. Avtalen skal ha kommet nærmere materialisering rett før helgen, da platebosser og forlagseiere pratet sammen for n-te gang, etter måneder med tautrekking.

Det gjenstår fortsatt å se om avtalen går i boks, men det haster for selskaper som Sony og Vivendi Universal som eier pressplay, og AOL Time Warner, EMI, Bertelsmann og RealNetworks som står bak MusicNet.

De må slåss med andre typer nettverk, der musikk, filmer og annet materiale byttes i stor stil - fullstendig uten rettighetskontroll, inntektsfordeling eller styring.


Ifølge Wall Street Journals kilder, skal avtalen innebære at plateselskapene betaler forlagene én million dollar i forskudd, for å dekke musikkbruken for de neste to årene. De nøyaktige royalty-ratene vil bli ferdigforhandlet i løpet av den tiden, og om partene ikke kommer til enighet, blir det årlige forskuddet på 750.000 dollar, eller rundt 6,5 millioner kroner.


Det er Recording Industry Association of America som har forhandlet på vegne av plateselskapene, og dermed vil en eventuell avtale gjelde alle medlemmene i tillegg til alle plateselskaper som eventuelt får lisens fra dem.

Det er fortsatt endel som må gjennomgås før det er slutt på konfliktene om nettmusikk fra de store plateselskapene. Mange toppartister kan rett og slett hindre selskapene i å legge ut musikk på nettet, da kontraktene er skrevet før det ble tatt høyde for Internettløsninger.

Wall Street Journal skriver at forlagene lenge har vært tilbakeholdne i forhold til digital musikk. Deres hovedinntektskilde er andeler av salget av CD-er og musikk på andre fysiske media, og de krevde dermed så mye som halvparten av inntektene på eventuelle nedlastingsløsninger.

Plateselskapene på sin side har vært tilbakeholdne med å gi fra seg for mye andeler, spesielt fordi det er ingen som vet om deres nettsatsinger vil gi særlig inntekt.

Til toppen