OPERATIVSYSTEMER OG PROGRAMVARE

Nesten halvparten av alle nye biler selges med Android Auto eller Apple Carplay

I alle fall i Europa og USA.

Stadig flere biler selges med støtte for Android Auto (øverst) og/eller Apple Carplay (nederst).
Stadig flere biler selges med støtte for Android Auto (øverst) og/eller Apple Carplay (nederst). Bilde: Google, Apple. Montasje: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. juni 2018 - 05:00

Det er tydelig mange som ønsker å kunne betjene utvalgte smartmobilapper via det innebygde infotainmentsystemet til bilen. Derfor begynner systemer som Apple Carplay og Googles Android Auto å få virkelig fotfeste i nye biler, i alle fall i deler av verden. 

Ifølge en rapport fra analyseselskapet Canalys var 46 prosent av alle de nye bilene som ble solgt i Europa i årets første kvartal utstyrt med Carplay eller Android Auto. I USA var andelen enda høyere, 52 prosent. 

Til sammen ble det solgt rundt 8,4 millioner biler utstyrt med støtte for speiling av smartmobilen i de to regionene. 

Med få unntak

Ifølge Canalys tilbyr de fleste av bilmerkene støtte for både Carplay og Android Auto. Et unntak er BMW-gruppen, som kun støtter systemet til Apple. 

Lexus, Mazda eller Tesla er blant bilmerkene som ikke støttet noen av de to systemene i forrige kvartal. Det gjorde ikke Jaguar Land Rover eller Toyota heller, men disse to siste er på glid. 

Ifølge Canalys skal Jaguar Land Rover komme med støtte for minst én av de to systemene i løpet av det inneværende kvartalet. Toyota har på sin side oppgitt at 2019-utgaven av Toyota Avalon, som selges i USA, skal få støtte for Apple Carplay. 

Skepsis

Toyota har derimot uttrykt en viss skepsis mot Android Play etter at det for noen år tilbake kom påstander om at systemet unødig hentet inn data fra de øvrige bilsystemene for å dele dem med Google. Google avviste i stor grad påstandene, men det var tilsynelatende ikke nok for Toyota.

– Vi er et konservativt selskap og vi ønsket å forsikre oss om at alt er OK, sa Mark DeJongh hos Toyota i USA til Motor1 i april i år, angående hvorfor Toyota i 2015 bestemte seg for ikke å støtte Android Play. 

Om selskapet noen gang kommer til å skifte mening, er uklart.

«Full» Android

Mange bilprodusenter tilbyr i tillegg «egne» systemer, men hvor avanserte og framtidsrettede disse er, varierer nok mye. 

Det også noen som velger å satse på én av de to store teknologileverandørene. Volvo kunngjorde et slikt samarbeid med Google under Google I/O-konferansen tidligere denne måneden.

Saken fortsette under bildet.

Den neste generasjonen av Volvos infotainmentsystem, Sensus, skal baseres på Android. Det vil bli levert i nye biler fra og med slutten av 2019. <i>Foto: Volvo Cars</i>
Den neste generasjonen av Volvos infotainmentsystem, Sensus, skal baseres på Android. Det vil bli levert i nye biler fra og med slutten av 2019. Foto: Volvo Cars

Volvo skal basere hele infotainment-systemet til flere av selskapets framtidige bilmodeller på en tilpasset versjon av Android, med Google-tjenester som Assistant, Maps og Play Store på toppen. Et ganske omfattende gjennomgang av dette finnes her hos Digital Trends.

Canalys estimerer for øvrig at 78 prosent av smartmobilbrukerne i Europa har en Android-basert mobil, mens 20 prosent har en iPhone, selv om det nok er store regionale forskjeller. 

Selskapet anslår at 56 prosent av smartmobileierne i USA har en Android-mobil, mens 43 prosent har iPhone.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Leste du denne? Gjør Android Auto tilgjengelig for enhver bil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.