Nesten slutt på mobil-inkasso

Regningen fra de to mobiltelefonoperatørene i Norge er blitt viktige for folk flest. Tall fra de to selskapene som Arbeiderbladet har hentet inn, viser at de utestående fordringene blir redusert med 60 millioner kroner i år.

Trenden i de to foregående årene har vært den stikk motsatt av den man nå ser for inneværende år når det gjelder ubetalte regninger. NetCom opplevde økning i inkassosaker fra 1995 til '96 med 16 prosent, mens Telenor Mobil i perioden fikk en økning på hele 47 prosent.

Mange nye abonnenter, inkludert mange som kjøpte telefoner for én krone, gjorde kjøpet til en impuls der en ikke tenkte på om en hadde råd til å betale regningen eller om en hadde bruk for telefonen, er konklusjonen informasjonssjef i Telenor Mobil, Per Engh Halvorsen og informasjonsdirektør i NetCom Per Bjørkum, gir til Arbeiderbladet.

Samtidig med at flere betaler regningen gjør selskapene også sitt til at de som viser vilje til å betale får gjenåpnet telefonen oftere nå enn for ett år siden.

Til toppen