Juss og samfunn

New Media Science fusjonerer med Digital Hverdag

Norges to ledende Internett-selskaper går sammen. Dette er klart etter at styrene i New Media Science Multimedia ASA og Digital Hverdag AS har besluttet å foreslå at selskapene fusjonerer.

Jørgen Christiansen
30. sep. 1998 - 18:53

"Målet med fusjonen er å skape et slagkraftig norskbasert konsulentselskap innen Internett og interaktive medier, og et selskap med fokus på videre vekst og verdiutvikling.

Det fusjonerte selskapet vil også være langt bedre egnet til å bistå større norske bedrifters behov for å håndtere de fremtidige utfordringer rundt Internett og elektronisk handel. New Media Science har vært en ubestridt ener innenfor norsk Internett-bransje siden oppstarten i 1995. Digital Hverdag har hele tiden vært en sterk utfordrer, og har i 1998 markert sin kvalitet ved å vinne SIME Award for beste tekniske Internett-løsning i Skandinavia.

Det fusjonerte selskapet får i 1998 en omsetning på om lag 55 millioner kroner og et resultat før skatt på 5 millioner kroner Selskapet får nær 75 ansatte. 15 av disse vil jobbe ved selskapets avdelingskontor i Molde. Navn på det fusjonerte selskapet blir avklart senere.

- Med dette utgangspunktet blir det nye selskapet en klar markedsleder innenfor norsk Internett-bransje. I tillegg står bransjen overfor store strukturendringer. Norge har behov en sterk aktør, som også har finansiell styrke til å følge den raske teknologi-utviklingen, sier adm. dir. Bente Sollid i Digital Hverdag.

- Fusjonen er også naturlig ut fra selskapenes like forretningsidé. Det nye selskapet vil satse aktivt på å videreutvikle sine eksisterende virksomheter innenfor områdene strategisk rådgivning, design og Internett-relatert systemutvikling både for Inter, intra- og ekstranett. Selskapet vil også forsterke sin satsing på elektronisk handel, sier adm. dir. Erling Maartmann-Moe i New Media Science.

I tillegg vil selskapet ha god finansiell styrke til videre vekst - også internasjonalt. New Media Science har allerede flere internasjonale kunder, og inngår i den nordiske alliansen Nordic NetPartners - som i dag består av tre ledende selskaper med nær 200 ansatte. Partner i Sverige er NetSolutions, og nylig kom også danske Networkers med i alliansen.

Kjernevirksomheten til selskapet blir lagt til områdene rådgiving, design og teknologi. I tillegg har selskapet eierandeler i spillselskapet Eye One AS (70 %), intranett-selskapet New Media Office AS (100 %), reklamebyrået Virtual Garden (18%) og distribusjonsselskapet Medianett (30 %). Av disse virksomhetene har både Eye One AS og New Media Office AS mulighet til å videreutvikles til selvstendig kjernevirksomhet.

New Media Science' Stig Herbern er foreslått som styreformann for det fusjonerte selskapet, mens adm. direktør Bente Sollid i Digital Hverdag AS blir ny adm. direktør. Adm. direktør Erling Maartman-Moe i New Media Science går inn i en ny stilling, og blir direktør for forretningsutvikling.

Bytteforholdet mellom aksjene i New Media Science og Digital Hverdag er satt til 60/40, og fusjonen gjennomføres med New Media Science som det overtagende selskapet. De største eierne i det nye selskapet blir mediekonsernet A-pressen ASA med 20% av aksjene, og dataselskapet ARK ASA med 12%.

Sammenslåingen mellom New Media Science og Digital Hverdag er behandlet av selskapenes styrer med enstemmig tilslutning. Fusjonen skal godkjennes av selskapenes generalforsamlinger som vil finne sted i november."

Dette i følge en pressemelding fra New Media Science.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra