ANALYSER

Nordmenn beholder smartmobilen stadig lenger

Har ført til betydelig salgsnedgang.

Noen av topptelefonene fra 2015. Fra venstre: iPhone 6S Plus i deksel, Galaxy S6 Edge+, Sony Xperia Z5 og iPhone 6S Plus med et svart deksel ved siden av.
Noen av topptelefonene fra 2015. Fra venstre: iPhone 6S Plus i deksel, Galaxy S6 Edge+, Sony Xperia Z5 og iPhone 6S Plus med et svart deksel ved siden av. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
9. feb. 2016 - 14:02

Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte i dag tall for det norske markedet for forbrukerelektronikk i 2015. Tallene for tre ulike hovedkategorier av mobile enheter er omtalt spesielt, nemlig mobiltelefoner, smartklokker og -armbånd, samt nettbrett.

Smartmobiler

Ifølge Elektronikkbransjen var omsetningen av mobiltelefoner på omtrent samme i fjor som i 2014, 7,77 milliarder kroner. Men antallet solgte enheter har falt fra 2,1 millioner til 1,85 millioner – en nedgang på omtrent tolv prosent.

2010 var det absolutte toppåret for salg av mobiltelefoner. Da ble det solgt 2,5 millioner enheter i Norge. Av dette var halvparten smartmobiler. Denne andelen har øker stadig, til tross for at også salget av smartmobiler har falt de siste årene. Toppåret i det norske smartmobilmarkedet var 2013, da det ble solgt 2,16 millioner smartmobiler.

Dollarkursen

I alle fall noe av nedgangen kan forklares med økte priser. Svak krone sammenlignet med dollar har ført til at toppmodeller nå ofte koster flere tusen kroner mer enn toppmodellen gjorde for et par år siden.

Gjennomsnittprisen på mobiltelefonene som ble solgt i fjor var på 4200 kroner. Det tilsvarende tallet for 2014 var 3700 kroner.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen poserer med en Nokia-smarttelefon. Salget av denne type telefoner reddet omsetningsveksten for norske el-forhandlere i 2012.
Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen for et par år siden, mens det fortsatt nyere Nokia-smartmobiler på markedet. Bilde: Stiftelsen Eletronikkbransjen
 

For noen år tilbake var ble mobiltelefonene skiftet ut etter i gjennomsnitt 18 måneder. 

Smart tilbehør

Salget av smartarmbånd og -klokker har derimot vokst betydelig det siste året. I 2014 ble det solgt omtrent 80 000 smartklokker og 240 000 smartarmbånd. I fjor var dette vokst til 240 000 smartklokker og 480 000 smartarmbånd.

Elektronikkbransjen tror at disse tallene vil vokse ytterligere, samtidig som at nye typer smarttilbehør, som sensorer i klær og sko, vil bidra ytterligere.

Nettbrett

Etterspørselen etter nettbrett er langt fra over, men siden toppåret 2013 har det årlige salget blitt redusert fra 950 000 til 613 000 enheter. Elektronikkbransjen venter at det vil falle til 600 000 i år.

–Vi tror årsaken er tredelt. Mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PC-er med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.