Ferde har brukt kinesisk arbeidskraft for å gå gjennom bilder av biler som har passert bomringen, melder NRK.
Det er i de tilfellene at bilenes nummerskilt ikke har blitt gjenkjent av datamaskinene at de må gjennomgås manuelt for å tyde bilskiltene og legge dem inn i systemet. Denne jobben blir hovedsakelig utført av kinesere i Kina, ifølge NRK.
Datatilsynet er skeptisk til at norske bilisters persondata er sendt til Kina.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi ønsker å se nærmere på saken og undersøke hva som har skjedd. Vi kommer til å be om innhenting av dokumentasjon, og hva slags vurderinger som er tatt, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.
![Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet har bestemt at alle bompasseringer skal lagres i fem år fra 15. august i år. Bilister og Datatilsynet reagerer.](https://images.gfx.no/130x87/2486/2486983/1200039264.jpg)
GDPR gir dårligere vilkår for bilistene: – Ikke lenger mulig å benytte veinettet uten å bli sporet i fem år
I utgangspunktet er det ikke lov å sende personopplysninger ut av EU/EØS. Men det finnes unntak ved at bompengeselskapene og databehandlerne for eksempel inngår en egen standardavtale utarbeidet av EU-kommisjonen.
Ferde opplyser til NRK at de er i dialog med Datatilsynet og foreløpig ikke ønsker å gi noen ytterligere kommentarer.