Stort potensial: Teknisk sjef i Fixrate, Sigurd Stendal, sier han sjelden har opplevd at et oppstartsselskap har gått så godt økonomisk etter bare to år i markedet. – Vi kunne drevet med svarte tall allerede, men har valgt å investere stort for å kunne vokse raskt. Det er viktig for å kunne gi best mulig tjenester, sier han.
Stort potensial: Teknisk sjef i Fixrate, Sigurd Stendal, sier han sjelden har opplevd at et oppstartsselskap har gått så godt økonomisk etter bare to år i markedet. – Vi kunne drevet med svarte tall allerede, men har valgt å investere stort for å kunne vokse raskt. Det er viktig for å kunne gi best mulig tjenester, sier han. (Foto: Håvard Zeiner)
EKSTRA

Norsk digital markedsplass flytter milliarder. – Har sjelden opplevd at et oppstartsselskap har gått så godt

Milliardene strømmer gjennom Fixrate sin digitale markedsplass. Potensialet for vekst er stort, og selskapet har vokst fra fire til ti ansatte på to år.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Fixrate selger ingenting. De er en markedsplass som kan sammenlignes med det Finn.no har gjort på markedet for kjøp og salg av gjenstander. 

Tjenesten selskapet har utviklet er på mange måter en mellommann for banker og kunden, en teknologisk plattform på internett som mest mulig sømløst skal spleise kunden med det beste banktilbudet. 

Hentet fra Signicat 

Fixrate

Har ti ansatte og kontorer i Steinkjer, Trondheim og Oslo. Gjør det mulig for kundene å velge den banken som tilbyr den mest gunstige renten gjennom en markedsplass der mange banker er samlet på et sted.

Fixrate henter sine inntekter fra bankene, og får inntekter på grunnlag av hvor lenge pengene blir stående i den respektive banken. Kundene plasserer fra fem millioner kroner til 1 milliard kroner.

Fixrate gir banker over hele Norge mulighet til å konkurrere om gi kundene de beste bankrentene. Deretter er det bare for kunden å velge den banken som har best tilbud. Selskapet startet opp høsten 2017, og har gått fra fire til ti ansatte i denne perioden. 

En av de som er sentrale personene bak den tekniske utviklingen av Fixrate er teknisk sjef, Sigurd Stendal. Han var en av gründerne bak Signicat, et trondheimsbasert selskap som jobber med digitale signaturer. Her var han teknologisjef frem til 2014. Nå bruker han tjenestene fra Signicat for å gjøre det enkelt for bedrifter å bli kunde i en bank. Den viktigste funksjonen er at du kan signerer mange dokumenter samtidig. 

– Løsningen vi bruker fra Signicat er veldig spesiell. Du kan signere mange dokumenter i en enkelt operasjon med Bank ID og deretter splitte dokumentene som skal sendes til ulike mottakere uten å bryte signeringen, sier han.  

På denne måten kan du bli kunde i mange banker med én enkelt BankID-signering. 

– Det er en unik løsning i Norge, kanskje også i Europa og resten av verden, sier han. 

Daglig leder i Fixrate, Brynjar Ellingsen
Mye å hente: Daglig leder i Fixrate, Brynjar Ellingsen, sier det fortsatt mye å hente i prosessen med å fjerne det han kaller friksjon mellom kunder og banker. Foto: Fixrate

10 milliarder 

Siden starten for to år siden har mye skjedd i selskapet som har hovedkontor i Steinkjer. Fra bare en håndfull kunder i 2017 er nå mer enn 40 banker på kundelisten. Bankene som i fjor var inne på Fixrates plattform hentet i overkant av ti milliarder innskuddskroner fra markedet. 

– Vi startet med åtte banker. I dag plasserer gjennomsnittskunden 100 millioner kroner gjennom oss, sier daglig leder i Fixrate, Brynjar Ellingsen.

Han beskriver Fixrate som en hub for banker og kunder. 

– Banken når mange kunder, og kundene når mange banker. Vår løsning gjør det enkelt å forholde seg til 10-15 banker samtidig, sier Ellingsen. 

Tenkte det var litt sært 

Da teknisk sjef Sigurd Stendal ble presentert for ideene til Fixrate høsten 2017 tente han ikke umiddelbart på ideen. 

– Jeg tenkte med en gang at en markedsplass for store innskudd var litt sært og spesielt, sier han. 

På denne tiden var Stendal rådgiver i konsulentselskapet Kantega. Det tok imidlertid ikke langt tid før han var overbevist, og snart hadde han satt sammen et team på fire personer som skulle utvikle tjenesten.

Rollespill 

Teknologien bak Fixrate er bygd opp fra bunnen. I starten var planen å utvikle en tjeneste som lignet på en børstjeneste. Dette ble raskt skrinlagt. 

– En slik løsning hadde ikke markedet forstått umiddelbart. Da hadde vi brukt mye tid til opplæring, sier Stendal. 

Les også

I stedet gikk en for en intuitiv løsning der kundene finner ut av ting selv. Under utviklingen av produktet inviterte de blant annet fremtidige, reelle kunder. De laget et rollespill der kunder fra både bank- og innskytertjenesten ble satt ved hver sin PC. Gjennom en hel dag testet de systemet. Under testen fikk de direkte tilbakemeldinger på kundeopplevelsene. 

Ser muligheter i Skandinavia 

I dag sammenligner Stendal brukeropplevelsen i Fixrate med det å bruke Snapchat og Instagram. 

– Vi tilbyr enkelheten som brukerne er blitt vant til i konsumentmarkedet til bedriftsmarkedet. Dette er et marked som naturlig nok har et mye mer avansert og komplisert behov, sier Stendal. 

Han ser nå store muligheter i Skandinavia. 

Teknisk sjef i Fixrate, Sigurd Stendal. Foto: Håvard Zeiner

– Fordelene her ar du har en samkjørt bankinfrastruktur. Det er enorm fordel og et veldig godt utgangspunkt for en satsing her, sier han 

Uten konkurranse 

Fixrate har henvendt seg utelukkende til bedriftsmarkedet, der de ifølge Stendal er bortimot alene om sin løsning. Det står i sterk kontrast til privatmarkedet der det er flust av konkurrenter. 

– Klarer du å lage en app for betaling i privatmarkedet er det utrolig Men i den enden av bassenget er det veldig fullt. I vår ende av bassenget, der bedriftene er, er vi helt alene. Vi har nesten ikke konkurranse, sier Stendal. 

Ti minutter – ti banker 

I dag tar det rundt ti minutter å bli kunde i like mange banker på markedsplassen til Fixrate. I fremtiden håper en å få redusert denne tiden til bare 20 sekunder. 

– Jeg tror vi kommer dit, men da må vi samarbeide tett med bankene. I dag går bankenes IT-prosesser veldig sakte. Hos oss kan vi gjøre en bestilling på morgenen som blir produsert og testet samme dag. I større selskap kan det fort ta måneder, sier Stendal. 

Droppet meglere 

En av de som har brukt Fixrate er Norges Råfiskelag. De har så langt plassert rundt 250 millioner kroner gjennom Fixrate. For opplysningens skyld hører dette til de relativt små innskuddene. Det finnes kunder som har satt inn over én milliard kroner. 

Økonomiansvarlig Tommy Nygård sier det er vanskelig å sette noe tall på hvor mye avkastning de har fått ved å bruke Fixrate, men Nygård anslår at de har fått en inntekt på 0,1 til 0,15 prosent på 100 millioner kroner. 

Les også

– En kan skaffe seg en et par 100 000 kroner i merinntekt hvis du treffer bra, sier han. 

Nygård sier Fixrate også har vært tidsbesparende. 

– Tidligere ringte meglere om å plassere penger her og der. Det ble mye mas og er greit å slippe, sier Nygård. 

Disruptiv tjeneste 

Brynjar Ellingsen i Fixrate kaller markedsplassen for en disruptiv tjeneste, altså en tjeneste som forstyrrer og sannsynligvis erstatter tilsvarende tjeneste som finnes i dag. 

– Men dette er absolutt ikke noe som går av seg selv. Det er fryktelig vanskelig å endre vanene til folk, sier Ellingsen. 

Les også

Han får støtte fra Stendal som mener det er helt andre ting enn teknologiutviklingen som gjør at ting går saktere enn det i realiteten kunne gjort. 

– Du kan sammenligne dette med selvkjørende biler. Teknologien er der, men den må implementeres i markedet. Det samme gjelder for Fixrate. Endringene vi gjør i bankmarkedet må en bli enige om, sier han. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen