Det finnes allerede nok av små og store aktører på markedet som distribuerer kjente låter fra hitlistene til mobilen. Målgruppen er spesielt unge folk som gjerne skifter ringelyd på mobilen flere ganger i uken.
Hittil har plateselskapene sittet på gjerdet mens andre aktører har tilrettelagt og distribuert hit-låtene som BMG, EMI, Warner og Sony vanligvis tjener godt på gjennom salg av CD-er.
Publishing-virksomhetene i selskapene har etter hvert gjort avtaler med organisasjoner som TONO som sørger for at opphavsrettighetshaverne får sine rettmessige andeler av ringetone-selgernes inntekter.
Men nå vil altså ikke plateselskapene sitte på gjerdet lenger. De vil ha større andeler selv.
Markedssjef Petter Krogstie i EMI NORSK opplyser til digitoday.no at de har diskutert dette hos EMI og planlegger å starte en salgsvirksomhet enten selv eller sammen med partnere.
Han vil ikke angi noe tidsperspektiv på når et slikt tilbud vil være tilgjengelig med musikksnutter fra EMIs stall.
Dette innebærer at EMI etter hvert kan få muligheten til å dra mer penger ut av gamle Jahn Teigen-låter som "Mil etter Mil" og "Min første kjærlighet" og gi Savoys "Velvet" en ny renessanse.
Men det er ikke bare EMI som planlegger dette. Sony har planer om å gjøre Norge til første landet der de tester ut om de kan tjene penger på ringelyder og annet mobilt innhold, slik mange av de andre eksterne logo- og ringetone-formidlerne gjør i dag.
- Det er ikke spesielt vanskelig å sette opp et slikt system, dermed kan vi unngå alle disse mellomleddene som unødig sitter i kjeden idag, sier administrerende direktør i Sony Music Norge, Rune Hagberg til digitoday.
Og Bertelsmanns BMG Norway skal redesigne hele sin webside og innholdsstrategi på Internett I Norge.. For plateselskapene vil websidene være blant de viktigste markedsplassene hvor de selger slike ringetoner.
Markedssjef Patrik Valeur i BMG mener det ligger et stort potensial i denne virksomheten for plateselskapet og tror det hele vil være på plass innen 8-10 måneder.
- Vi er i ferd med å redesigne våre internettsider til aktive underholdningssider. Dette blir lagt under BMG New Media, og vi har hatt de første møtene med potensielle samarbeidspartnere, opplyser han.
Administrerende direktør i BMG Norge Lena Midtveit bekrefter at selskapet jobber med et ringetoneprosjekt, men har ingen konkret dato for lansering.
Warner Music er allerede godt igang med ringetoner og andre tjenester.
- Men vi satser på prosjekter hvor vi samarbeider med andre aktører, og så splitter vi inntektene, sier selskapets sjef for nye medier Steen Brodtkorb.