GOBI

NTNU-studenters firma verdsatt til 124 millioner: Men appen har bare 21 000 aktive brukere på verdensbasis

Silicon Valley huser noen av de av de største teknologiforetakene i verden. Det har skapt utfordringer for Gobi. – Våre ansatte har fått jobbtilbud fra andre sultne aktører minst en gang i måneden, forteller Lande. Her sammen med resten av Gobi-kollektivet.
Silicon Valley huser noen av de av de største teknologiforetakene i verden. Det har skapt utfordringer for Gobi. – Våre ansatte har fått jobbtilbud fra andre sultne aktører minst en gang i måneden, forteller Lande. Her sammen med resten av Gobi-kollektivet. Bilde: Gobi
8. mars 2017 - 06:00

Digi.no skrev i fjor sommer om appen Gobi som de fem NTNU-studentene Andreas Øgaard, Morten Stulen, Kristoffer Lande, Lars Erik Fagernæs og Kristian Rekstad står bak.

Appen gjør det mulig å dele bilder og video til en felles «story». En funksjon guttene savnet da de benyttet seg av Snapchat.

Tirdsag skriver Dagens Næringsliv at selskapet verdsettes til 124 millioner kroner. Det skjer etter at de har fått utvidet aksjekapitalen med fire millioner kroner. 

Bare 21 000 aktive brukere

På verdensbasis har Gobi-appen blitt lastet ned over 70 000 ganger. Ifølge selskapet er rundt 30 prosent av disse aktive brukere. 

Det vil si at Gobi-appen har 21 000 aktive brukere i alle sine markeder, basert på selskapets eget tallmateriale.

– Det er veldig bra, og har gjort det mulig for oss å hente den kapitalen vi har. Ingen ville investert i dette hvis vi ikke kunne skiltet med en så stor brukermasse, argumenterer daglig leder Kristoffer Lande til digi.no. 

App-gründer Kristoffer Lande flyttet til USA for å få fart på selskapet Gobi. Nå har selskapet vendt nesa hjem igjen til Norge, men de har fortsatt kontorer i USA, England og Sverige. <i>Foto: Gobi</i>
App-gründer Kristoffer Lande flyttet til USA for å få fart på selskapet Gobi. Nå har selskapet vendt nesa hjem igjen til Norge, men de har fortsatt kontorer i USA, England og Sverige. Foto: Gobi

Sitter på verdier for 100 millioner

Ifølge DN er en av de nye investorene i Gobi skipsrederen Johan Odvar Odfjell. Fra tidligere er både Petter Northug og fiskegründer Gustav Witzøe involvert på eiersiden.

Avisen skriver videre at de fem guttene i 20-årene kontrollerer aksjer i selskapet til en verdi av 100 millioner kroner. 

Lande mener en av grunnene til at selskapet har fått mulighet til å hente ny kapital skyldes at de nylig lanserte «interactive stickers».

I praksis betyr det at brukerne nå kan kommunisere med hverandre i «storyen» i sanntid – samtidig som de høster reaksjoner fra andre brukere av appen.

Amerikansk storavis: Verdig utfordrer til Snapchat

Ifølge DN er Gobi omtalt av The Huffington Post som «one of Norway’s hottest start-ups». Den amerikanske avisen beskriver det norske startup-selskapet som en verdig konkurrent til giganten Snapchat.

(artikkelen fortsetter under)

Appen fokuserer på dele bilder og video i grupper der alle kan bidra. <i>Foto: Gobi</i>
Appen fokuserer på dele bilder og video i grupper der alle kan bidra. Foto: Gobi

Bildedelingsgiganten ble nettopp børsnotert på New York Stock Exchange. Der mener markedet at Snap Inc har en verdi på 224 milliarder kroner.

Etter flere måneder i USAs teknologimekka, Silicon Vally, er guttene nå tilbake i Norge.

Lande forklarer at Gobi-gründerene valgte å flytte hjem igjen fordi selskapet har slitt med å skaffe gode og kompetente utviklere i det amerikanske markedet. Der lokker nemlig Google og Facebook til seg de største talentene med feite lønnsslipper. 

Lastes ned mellom 3 000 og 7 000 ganger i måneden

Karin Thorburner professor ved Institutt for Finans hos Norges handelshøyskole. Hun er blant annet ekspert på verdsettelse av selskaper. <i>Foto: Marit Hommedal</i>
Karin Thorburner professor ved Institutt for Finans hos Norges handelshøyskole. Hun er blant annet ekspert på verdsettelse av selskaper. Foto: Marit Hommedal

I tillegg har Gobi best fotfeste i Norge. Det sørget for at innflaggingen hjem igjen var en enkel avgjørelse. 

– Gobi har brukere i hele verden, og ser gode tall i en del asiatiske markeder. Base i Norge vil korte ned reisetiden mellom de aktive markedene våre, og gjøre at vi enklere kan følge opp satsningene, konstaterer 22-åringen til digi.no.

Lande forteller videre at det norske selskapet foreløpig ikke har brukt mye midler på markedsføring. Det kan endre seg med det nye kapitalinnskuddet, forteller den daglige lederen.

Ifølge egne tall har Gobi-appen mellom 3 000 og 7 000 nedlastinger i måneden.

Verdien settes på antatt vekst

NHH-professor Karin Thorburn forklarer at verdivurderinger av oppstartsselskaper er en svært vanskelig øvelse.  

Hun mener Gobis verdi på 124 millioner kroner baserer seg på hvor mye vekst selskapet forventer å få i fremtiden. Verdien baserer seg altså ikke på hvor mange brukere appen har i dag.

– Verdsettelser i denne type situasjoner settes ut ifra hvilke forhåpninger selskapet har for fremtiden. Verdien av selskapet bestemmes altså av alle fremtidige kontantstrømmer. Da er det heller ikke uvanlig at man gjetter på verdien basert på innskudd selskapene har fått fra investorer, sier Thorburn. 

Ifølge NHH-professoren verdsettes Gobi dermed ut ifra hvor store kapitalinnskudd de nåværende investorene har plassert i selskapet, og hva investorene selv mener de vil få avkastning på i fremtiden.

IKT-Norge direktør: – Jeg ler av Northug-oppslagene

– Vurderingene til alle investorene som ikke ønsker å investere i selskapet får altså ikke utslag for den antatte verdien. Dermed ser man bare det positive verdiutslaget til investorene som allerede har tro på videre vekst, oppsummerer NHH-eksperten.

Torgeir Waterhouse er direktør internett og nye medier i IKT-Norge. Han synes det er kult at Gobi-gutta tør å satse, men han mener markedet er svært tøft. – Det skal mye til å for å lykkes internasjonalt, sier han til digi.no. <i>Foto: IKT-Norge</i>
Torgeir Waterhouse er direktør internett og nye medier i IKT-Norge. Han synes det er kult at Gobi-gutta tør å satse, men han mener markedet er svært tøft. – Det skal mye til å for å lykkes internasjonalt, sier han til digi.no. Foto: IKT-Norge

Direktør for internett og nye medier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge synes det er svært artig at det norske selskapet tør å satse.

– Jeg ler allikevel når jeg ser at tabloide medier slår opp at Petter Northug har investert penger i dette selskapet. At han investerer penger betyr ikke automagisk at Gobi får god gli fra skiene hans, konstaterer han.

Tøft marked internasjonalt

Waterhouse mener Gobi har en hard nøtt å knekke om de skal utkonkurrere Snapchat på sikt.

Han konstaterer at app-markedet er ekstremt tøft internasjonalt.

Til gjengjeld mener IKT-Norge-direktøren at det er positivt at norske selskaper tør å prøve seg som utfordrere til de største internasjonale suksessene. 

– Det er kult at Gobi tenker at de skal utkonkurrere Snapchat. Det er noen milliarder mennesker på jorda, så det er plass til flere aktører. Allikevel er det viktigste å ha fokus på egne tanker og ideer. Gobi må ikke prøve å bli noe som allerede finnes, sammenfatter Waterhouse. 

Det ble ikke noen suksess for Petter Northug i Lahti. Kanskje har han bedre oversikt på investeringene enn egen formtopp? Hans spekulasjoner er med på å trekke opp verdien på norske Gobi, ifølge NHH-professor Karin Thorburn. <i>Foto: NTB Scanpix</i>
Det ble ikke noen suksess for Petter Northug i Lahti. Kanskje har han bedre oversikt på investeringene enn egen formtopp? Hans spekulasjoner er med på å trekke opp verdien på norske Gobi, ifølge NHH-professor Karin Thorburn. Foto: NTB Scanpix
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.